Trwa nowy konkurs na opracowanie koncepcji nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu, która docelowo pomieści 150 pojazdów. W postępowaniu wpłynęło osiem prac. Według nowych założeń zajezdnia będzie realizowana etapowo.
Wrocławskie Inwestycje, we współpracy z lokalnym oddziałem SARP-u, prowadzą drugi już konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji kompleksu nowej zajezdni tramwajowej zlokalizowanej w zachodniej części miasta, w sąsiedztwie alei Architektów, na południe od wzorcowego osiedla Nowe Żerniki, w rejonie ul. Szczecińskiej i jej przecięcia z linią kolejową nr 275 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Zajezdnia będzie przeznaczona do obsługi 150 tramwajów (z rezerwą na 200 pojazdów) o długości maksymalnej 32 m.
Jak informują Wrocławskie Inwestycje, do pierwszego etatu konkursu zgłosiły się 23 biura architektoniczne a wśród nich projektanci z Wrocławia, Warszawy, Poznania i Górnego Śląska. Po przeanalizowaniu zgłoszeń przez komisję konkursową do dalszego etapu zostało zaproszonych ostatecznie dziewięć, które spełniają wszystkie wymogi formalne. Ostatecznie w terminie do 25 maja wpłynęło osiem prac. Zwycięzca postępowania sporządzi projekt zajezdni.
Inwestycja ma zostać zrealizowana w kilku etapach. Pierwszy zakłada obiekt dla 50 tramwajów. W jego skład wchodzi budowa al. Architektów, układu komunikacyjnego, pętli tramwajowej, stacji prostownikowej, skróconej hali postojowej wraz z torami odstawczym, tymczasowych kontenerów socjalnych, skróconego toru prób.
Etap II zakłada zwiększenie możliwości obsługi zajezdni o kolejne 20 pojazdów. Miałyby powstać hala napraw, przystosowana do pełnienie funkcji hali obsługi codziennej, budynek warsztatowy, budynek socjalny z dyspozytornią, stacja uzdatniania wody, silos układu piasecznic.
Kolejny etap zakłada zwiększenie obsługi o 80 tramwajów. Założono budowę pozostałej części hali postojowej wraz z torami odstawczymi, hali obsługi codziennej, magazynu centralnego, wiaty dla tramwajów, hali lakierni, hali myjni, budynku służb ruchu oraz centralnej dyspozytorni mocy, składowiska i segregacji odpadów, połączenia od strony Szczecińskiej. Ostatni etap to budynek biurowy z parkingiem.
Lokalizacja przyszłej zajezdni, fot. UM Wrocław