We Wrocławiu i gminach sąsiednich zakończyły się Kompleksowe Badania Ruchu (KBR 2024). Badania te realizowane były w celu poznania i zrozumienia potrzeb transportowych mieszkańców oraz dopasowania do nich rozwoju transportu zbiorowego i infrastruktury we Wrocławiu i 9 najbliżej położonych gminach.
Zadanie składało się z czterech głównych komponentów:
- badań ankietowych z mieszkańcami,
- pomiarów natężenia ruchu drogowego na terenie Wrocławia i gmin sąsiednich,
- pomiarów potoków pasażerskich w autobusach, tramwajach i pociągach,
- analizy danych dotyczących pojazdów dostawczych i ciężarowych (tzw. big data).
Podczas badań zrealizowanych zostało ponad 10 tysięcy ankiet z mieszkańcami Wrocławia i dziewięciu najbliżej położonych gmin.
– Pragniemy serdecznie podziękować mieszkańcom za zaangażowanie, cierpliwość i otwartość. Wywiady ankietowe były głównym elementem przeprowadzonych badań. Dzięki nim zebrane zostały informacje o wszystkich podróżach, które odbywają w typowym dniu roboczym. Pokaże to, w jakich godzinach, skąd, dokąd, jakimi środkami transportu i w jakim celu przemieszczamy się po Wrocławiu i okolicach – mówi Monika Kozłowska-Święconek, Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia
W tym samym czasie odbywały także pomiary ruchu. Badania natężenia ruchu drogowego wykonano w 244 punktach - nie tylko na terenie Wrocławia, ale także w gminach sąsiednich. Dane pozyskane z pomiarów pozwolą na bardzo dokładne określenie natężeń ruchu na głównych arteriach, czy obwodnicach miasta.
Równolegle realizowane były także pomiary potoków pasażerskich w autobusach i tramwajach. Od momentu rozpoczęcia badań pomiary zostały przeprowadzone na blisko 500 lokalizacjach wskazanych w zamówieniu.
– Badania w terenie przebiegły zgodnie z planem. Dzięki współpracy z Urzędem Miejskim i koordynacji jednostek wszystkie pomiary i ankiety były realizowane według założonego harmonogramu. W przeciągu tych kilku miesięcy nie występowały także utrudnienia czy zdarzenia losowe, które mogłyby zakłócić realizację badań. Ewentualne korekty czy zmiany w harmonogramie badań były podejmowane na podstawie przekazywanych wcześniej informacji o utrudnieniach lub remontach (w tym także uwzględniając wydarzenia, np. Juwenalia), dlatego nie mieliśmy konieczności przenoszenia pomiarów. Dzięki temu spodziewamy się, że otrzymamy dobre jakościowo dane – tłumaczy Bartłomiej Wiertel z firmy Via Vistula, która wykonała badanie ruchu
W maju zrealizowano pomiary na stacjach i dworcach kolejowych. Obserwatorzy ubrani w odblaskowe kamizelki, wyposażeni w identyfikatory i arkusze pomiarowe, prowadzili badania potoków pasażerskich w pociągach oraz wymiany pasażerskiej na peronach dworców i stacji kolejowych. Dworzec kolejowy Wrocław Główny został zaplanowany i zrealizowany w osobny dzień, z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerską oraz liczbę pociągów korzystającą z dworca głównego.
Poza wymienionymi wyżej pomiarami i badaniami projekt KBR obejmował także pomiary ruchu rowerowego na terenie miasta i ruchu pieszego w centrum Wrocławia. Badania zostały zrealizowane pod koniec maja za pomocą kamer wideo rozlokowanych we wskazanych punktach.
Ostatnim komponentem Kompleksowych Badań Ruchu były analizy ruchu pojazdów dostawczych i ciężarowych za pomocą tzw. big data. Na podstawie informacji o przemieszczeniach opartych o dane sieci telefonii komórkowej przeanalizowany został ruch pojazdów dostawczych i ciężarowych na terenie Wrocławia.
Zrealizowane pomiary przyniosły bardzo wiele przydatnych danych na temat szeroko rozumianego systemu transportowego we Wrocławiu i otoczeniu. Pozyskane dane poddane zostaną analizom i na ich podstawie powstaną raporty dotyczące poszczególnych elementów. Dane z KBR 2024 zostaną opublikowane najprawdopodobniej pod koniec roku 2024.