Od połowy przyszłego roku mieszkańcy Jagodna i Wojszyc powinny szybciej dojeżdżać pomiędzy centrum a swoimi osiedlami. Komunikację ma usprawnić budowana trasa autobusowa (w przyszłości autobusowo-tramwajowa). Częścią inwestycji był zakończony przed kilkoma dniami remont skrzyżowania Buforowej z Kopycińskiego.
Od przełomu listopada i grudnia przejezdne jest skrzyżowanie ul. Buforowej i Kopycińskiego, które było remontowane od września w ramach budowy pasa dla autobusów. Drogowcy ułożyli na nim ostatnią warstwę asfaltu.
Skrzyżowanie Buforowej z Kopycińskiego tuż przed otwarciem (fot. Wrocławskie Inwestycje)
Wcześniej przebudowanymi skrzyżowaniami w ramach tej inwestycji są:
- ulica Terenowa z rondem Wolnej Ukrainy,
- Buforowa z Lutosławskiego.
TAT (trasa autobusowo-tramwajowa) na Jagodno
Budowa wydzielonej trasy dla pojazdów komunikacji miejskiej – najpierw dla autobusów – na Jagodno rozpoczęła się wiosną 2023 roku i powinna zakończyć się latem 2025.
Przypominamy, że TAT na Jagodno to prawie trzykilometrowa trasa pomiędzy skrzyżowaniem Bardzkiej, Świeradowskiej i Morwowej (przed tym skrzyżowaniem – patrząc od strony centrum – tramwaje skręcają na Gaj) a pętlą (w budowie) na wysokości ul. Kajdasza.
Przy niej powstanie odkryty parking typu parkuj i jedź na około 60 aut oraz zadaszony dla rowerów. Przy samej trasie znajdzie się pięć par przystanków. Część nowych peronów jest już gotowa.
Cała inwestycja, dofinansowana z rządowego programu Polski Ład, kosztuje około 43 milionów złotych.
Plan na przedłużenie TAT i łączniki na Jagodnie
Budowany pas dla autobusów, dzięki któremu mieszkańcy Jagodna i Wojszyc mają zyskać szybsze połączenie z centrum, według planów będzie
przedłużony do skrzyżowania Bardziej z Piękną,
Kamienną i Hubską (przetarg prowadzą Wrocławskie Inwestycje, chętni mogą się zgłaszać do 13 grudnia).
W planach są także dwie poboczne części inwestycji, o które prosili mieszkańcy biorący udział
w konsultacjach Pakietu dla Południa:
- zarezerwowanie miejsca na korytarz dla transportu zbiorowego wzdłuż ulicy Buforowej do granic miasta i dalej do ronda w Iwinach,
- budowa ulicy łączącej Grota-Roweckiego z Buforową, jako przedłużenie Iwaszkiewicza.
Czerwona linia oznacza buspas na Jagodno (docelowo tramwaj). Przerywana czerwona linia to rezerwa terenu, która w przyszłości może zostać wykorzystana pod komunikację zbiorową. Niebieska linia to droga dla samochodów, która będzie poszerzana o dodatkowe pasy (graf. wroclaw.pl)
A co z tramwajem? Wciąż nie ma nowych przepisów centralnych dotyczących krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Tym niemniej Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt tramwaju na Jagodno (ma pojechać budowaną trasą TAT) oraz budowy dodatkowej jezdni ul. Buforowej, która w przyszłości będzie czteropasmowa (po dwa pasy w każdym kierunku). Termin przyjmowania ofert w tym
przetargu upływa 20 grudnia.