W podpoznańskich Biskupicach w zakładach Modertransu powstają pierwsze tramwaje Moderus Gamma 2. MPK Wrocław zamówiło ich łącznie 46. Pierwsze trafią do stolicy Dolnego Śląska w tym roku.
Produkcja jednego takiego tramwaju trwa około trzech miesięcy. Pierwsze sześć Moderusów Gamma 2 ma trafić do Wrocławia do końca tego roku. – Tramwaj Moderus Gamma 2 ma bardzo nowoczesny układ napędowy, oparty na technologii węglika krzemu Si, mało energochłonny. Mamy możliwość odzyskania energii. Hamujemy wszystkimi osiami i napędzamy wszystkie osie. Dzięki temu bardzo płynna jest jazda i hamowanie, bez szarpnięć – mówi Jarosław Bakinowski, prezes zarządu Modertrans Poznań.
Zastosowane w nowych Moderusach silniki mają mniejsze rozmiary, dzięki czemu tramwaje są w pełni niskopodłogowe. Wyposażono je także w cztery skrętne wózki. – Produkujemy dla Wrocławia tramwaj trójczłonowy, na czterech wózkach, niskopodłogowych, ale obrotowych, żeby zmniejszyć zużycie szyn. Wózek skręca względem podwozia, czyli naturalnie wężykuje. To oznacza, że sinusoidalnie jeździ po szynach, dzięki czemu równomiernie zużywa szynę, równomiernie zużywa koła. Druga ważna informacja jest taka, że jeśli mamy cztery wózki na takiej długości, a nie jak w innych tramwajach trzy, to dodatkowo mamy rozłożony nacisk na większą ilość osi. W tramwajach pięcioczłonowych na trzech wózkach sztywnych mamy nacisk około 10 ton na oś, a tutaj uzyskaliśmy nacisk około 7 ton na oś. Dzięki temu tramwaj nie rujnuje torowisk i kół – wyjaśnia Jarosław Bakinowski.
Jeden Moderus Gamma 2 to około 18 kilometrów kabli. – Jako ciekawostkę można podać, że jest to bardzo mało. Bo tramwaj klasyczny nie wykorzystujący magistrali CAN, czyli magistrali komputerowych, po których może płynąć bardzo wiele sygnałów z różnych stron – miałby 24 kilometry kabli. Więc tu zaoszczędziliśmy około 6 kilometrów przewodów – mówi Przemysław Wielkopolan, konstruktor tramwaju.
Zarówno ściany boczne, jak i ściana czołowa nowych Moderusów powstają z włókna szklanego, materiału stosowanego w przemyśle lotniczym. – Dzięki temu zdecydowanie większa jest odporność antykorozyjna. Pojazd nie koroduje, łatwiejsza jest też naprawa. Gdy segment jest uszkodzony, to można go wyciąć, wkleić następny i koniec roboty. Ze spawaniem byłoby więcej zachodu – przekonuje Jarosław Bakinowski. Co ważne dla pasażerów, tramwaje Moderus Gamma 2 wyposażone zostały w klimatyzację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.