Nowa linia tramwajowa (a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa) ma za zadanie wydłużyć zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która miałaby powstać na Swojczycach. Ta, w koncepcji, została zlokalizowana w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-laskowice) między ulicą Magellana, a cmentarzem.
– Jestem zadowolony, że dzięki zaangażowaniu mojego zespołu udało się szybko ogłosić przetarg na Mosty Chrobrego. To jest pierwszy krok do realizacji koncepcji tramwaju na Swojczyce. Chcemy lepiej skomunikować tamten rejon Wrocławia. Na spotkaniu z Radą Osiedla zaprezentowałem projekt koncepcji nowej trasy tramwajowo-autobusowej. To dwukilometrowe przedłużenie torowiska od pętli Sępolno przez nowe Mosty Chrobrego. Projekt zakłada budowę pięciu przystanków tramwajowych i dwóch pętli. Nowa linia tramwajowa będzie także buspasem. Tramwaj poprawi jakość życia mieszkańców miasta, jak i całej aglomeracji. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300m – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Przebieg nowej linii planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem, przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką. Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.
Koncepcja zakłada przebudowę pętli na Sępolnie – przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.
Powstanie ok. 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce). Na pętli Sępolno zostanie odwrócony kierunek ruchu, by umożliwić połączenie przystanków autobusowych i tramwajowych
Zmodernizowany zostanie także układ drogowy. Ulica Swojczycka zostanie przebudowana na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości 6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań – wydzielone pasy do skrętów). Według założeń koncepcji zostanie zmieniona geometria skrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.