Most Piaskowy będzie zamknięty dla samochodów i tramwajów przez ponad miesiąc – od 24 czerwca do 28 lipca. W tym czasie – jeszcze przed niezbędną generalnym remontem – wymieniana będzie nawierzchnia z kostki i torowisko. Pięć linii tramwajowych zmieni trasy.
Od maja trwa projektowanie remontu kapitalnego mostu Piaskowego, łączącego wyspę Piasek ze Starym Miastem od ponad 160 lat. Stan techniczny przeprawy pogarsza się z roku na rok, dlatego z naprawą nie można dłużej czekać do planowanego generalnego remontu. – Jego nośność jest już obniżona do 10 ton, dlatego musimy wykonać już teraz pilne naprawy, aby utrzymać ciągłość komunikacji na moście – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Naprawa zacznie się 24 czerwca i potrwa do 28 lipca. W tym czasie Piaskowy będzie całkowicie zamknięty dla samochodów i tramwajów. Pozostanie natomiast otwarty w obu kierunkach dla rowerzystów i pieszych. – Prace będą polegały na rozbiórce nawierzchni torowiska w kierunku pl. Bema. Usuniemy zarówno kostkę, jak i torowisko na połowie jezdni. Prace przeprowadzimy wspólnie z MPK – informuje Ewa Mazur.
Tramwaje 8, 9, 11, 17 i 23 muszą zmienić trasy:
- 8 z Tarnogaju w kierunku Karłowic – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki, ulicę Łokietka i Chrobrego do placu Powstańców Wielkopolskich;
- 8 z Karłowic do Tanogaju – objazdem od placu Powstańców Wielkopolskich przez ulicę Chrobrego, Łokietka, most Uniwersytecki, ulicę Grodzką, Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego, Widok i Teatralną do ulicy Kołłątaja;
- 9 w obu kierunkach – objazdem od placu Dominikańskiego przez plac Społeczny, most Pokoju, ulicę Wyszyńskiego do ulicy Sienkiewicza;
- 11 jadące w kierunku pętli Kowale – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Drobnera do placu Bema;
- 11 z pętli Kowale do pętli Grabiszyńska (Cmentarz) – objazdem od placu Bema przez ulicę Sienkiewicza, Wyszyńskiego, most Pokoju, plac Społeczny do placu Dominikańskiego;
- 17 z Kleciny – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Drobnera do placu Bema;
- 17 na Klecinę – objazdem od placu Bema przez ulicę Drobnera, most Uniwersytecki, ulicę Grodzką, Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego, Widok do placu Teatralnego;
- 23 w obu kierunkach – objazdem od placu Dominikańskiego przez plac Społeczny, most Pokoju, ulicę Wyszyńskiego, Sienkiewicza do placu Bema.
Ewa Mazur przewiduje, że remont kapitalny mostu Piaskowego rozpocznie się najwcześniej w 2025 roku, ponieważ projektowanie potrwa przynajmniej rok, a później trzeba będzie znaleźć wykonawcę. Projekt kosztuje niespełna 600 tys. zł. Robi go spółka Yle Inżynierowie z Wrocławia.
Przygotowywany remont kapitalny będzie polegał m.in. na
- wymianie płyty pomostowej,
- zabezpieczaniu przed korozją,
- wzmocnieniu konstrukcji w celu podniesienia nośności obiektu do 40 ton,
- wymianie chodników,
- renowacji balustrad i podpór,
- umocnieniu skarp,
- remoncie sieci trakcyjnej z wymianą torowiska tramwajowego,
- renowacji oświetlenia,
- montażu oświetlenia konstrukcji.
Pisakowy to najstarszy most żelazny w mieście. Wybudowano go w roku 1861 roku według projektu Ernsta Ubera. Współczesna konstrukcja jest jednoprzęsłowa i nitowana. Tramwaje elektryczne przeprawiają się nim od 1893 roku.
Historia Piaskowego sięga aż średniowiecza. Pierwsze wzmianki o drewnianej, zwodzonej przeprawie pochodzą z 1154 roku. Wówczas wisiał przy bramie miejskiej, która należała do systemu miejskich obwarowań.