We Wrocławiu pojawiły się kamery nad przejściem dla pieszych, jednak nie do karania niezdyscyplinowanych pieszych, a do testów. Projekt MOBIS, prowadzony przez współpracę Politechniki Warszawskiej, Instytutu Transportu Samochodowego i wrocławskiej firmy Neurosoft, ma na celu analizę bezpieczeństwa w obszarze przejść dla pieszych. Wyniki są niezwykle istotne, gdyż Polska niestety zajmuje czołowe miejsce pod względem liczby wypadków z udziałem pieszych.
Na tle innych państw Unii Europejskiej Polska niechlubnie plasuje się na czołowych miejscach pod względem liczby i śmiertelności wypadków z udziałem pieszych. Ponad 30% z nich ma miejsce na oznakowanych przejściach przez jezdnie. To aż o 10% więcej, niż średnia w UE i o 20% więcej, niż u lidera w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego pieszych i rowerzystów – Holandii. Wciąż brak rzetelnych danych badawczych na temat wszystkich przyczyn wpływających na tak wysoki poziomu zagrożenia na terenie kraju, co skutecznie utrudnia podjęcie konkretnych działań zaradczych.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych została określona przez Ministerstwo Infrastruktury jako zadanie priorytetowe. Zgodnie z tym rozporządzeniem powstał projekt MOBIS, którego głównym założeniem jest opracowanie i przetestowanie metody oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych przy pomocy inteligentnej analizy obrazu wideo. Projekt polega na automatycznym wykrywaniu konfliktów pomiędzy pojazdami i pieszymi. Sytuacji konfliktowych jest wielokrotnie więcej niż wypadków – szacuje się, że na jeden wypadek przypada nawet 3000 konfliktów pojazd-pieszy. Wykorzystanie metody analizy obrazu z użyciem sieci neuronowych pozwala na przeprowadzenie wiarygodnej oceny bezpieczeństwa już na podstawie kilkumiesięcznych obserwacji.
Metodologia badania polega na rejestrowaniu wszystkich zdarzeń uznanych przez system za konflikty ruchowe. Do takich zostały zaliczone, między innymi „gwałtowne” hamowanie oraz niezachowanie minimalnej odległości pojazdu do pieszego. System dzięki algorytmom sztucznej inteligencji „wyciąga wnioski” dotyczące zdarzeń widzianych przez oko kamery i automatycznie grupuje zdarzenia zarejestrowane przez przyrządy pomiarowe. Docelowo, system zostanie zamontowany w sześciu punktach, w celu zbadania różnych typów przejść dla pieszych.
Ani kierowcy jadący, ani piesi korzystający z przejścia nie muszą obawiać się mandatów za łamanie przepisów ruchu drogowego spowodowanych instalacją kamer. Nadzorujący projekt będą analizować jedynie niebezpieczne sytuacje wyłącznie w celach badawczych. Informacje na temat konkretnych pojazdów będą pomijane i nie będą przekazywane do dalszego procesowania.
Szacuje się, że opracowana w ramach projektu metoda oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Poprawa ta będzie oznaczała spadek liczby zabitych i rannych, co bezpośrednio wpływa na wzrost oszczędności budżetowych. Miejmy nadzieję, że współpraca Politechniki Warszawskiej, ITS i wrocławskiego Neurosoftu przyniesie spodziewany sukces i system dostarczy podłoża do podjęcia konkretnych działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa pieszych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.