We Wrocławiu tramwaje wróciły na Szczytnicką, ale na tym nie koniec zmian. Ulica czeka na dwie wersje koncepcji: albo stanie się deptakiem, albo zostanie przebudowana z pozostawieniem ruchu samochodowego.
Skończyła się wymiana sieci trakcyjnej i remont torowiska na ulicy Szczytnickiej warty 5 milionów złotych. Tramwaje 2 i 10 wróciły na stałą trasę i powinny poruszać się znacznie ciszej. Nowe tory są bowiem położone na warstwie tłumiącej wibracje. Być może w przyszłości ulicą będą jeździły tylko tramwaje, autobusy i rowery.
Szczytnicka deptakiem czy z autami? Będą konsultacje z mieszkańcami
Niecałkowite wyłączenie (ograniczenie do minimum np. dostawy) ruchu samochodowego na Szczytnickiej
to jedna z dwóch koncepcji branych pod uwagę. Druga to pozostawienie kierowcom możliwości korzystania z tej ulicy, tak jak jest teraz. Którą wybrać? Władze miasta chcą o to zapytać mieszkańców w konsultacjach społecznych.
Niebawem zostanie podpisana umowa z projektantem i rozpocznie się przygotowywanie obu wariantów. Koncepcje przygotowują architekci z pracowni Budotechnika (odpowiada ona również za przygotowanie projektu przebudowy ul. Ruskiej), która wygrała w lipcu przetarg z ceną 338 tysiąca złotych.
— Projektanci będą musieli się wykazać. To skomplikowane i ciekawe przedsięwzięcie, któremu bacznie będzie przyglądał się konserwator zabytków. Przypomnijmy, że w latach sześćdziesiątych XIX wieku po Szczytnickiej jeździła pierwsza linia tramwaju konnego — wspomina Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. — Dopiero później wybudowano tam linię elektryczną — dodaje.
W każdym wariancie ruch samochodowy będzie prowadzony torowiskiem, czyli blisko osi jezdni. Wspólny pas dla tramwajów i samochodów ma swoje wady, ale takie rozwiązanie daje większe możliwości zaaranżowania przestrzeni między kamienicami.
Niezależnie od wybranej koncepcji Szczytnicka ma być przebudowana wraz z placem na skrzyżowaniu z Polaka, Ładną, Reja, Nehringa i Skłodowskiej-Curie. Na ulicy pojawią się drogi rowerowe i zostanie przebudowany przystanek. Piesi dostaną dodatkowe przejście – pośrodku ulicy. Jest także pomysł wprowadzenia niezabudowanych ogródków gastronomicznych.
Kolejna część zadania to obsadzenie Szczytnickiej roślinami. Wzdłuż ulicy mają rosnąć wysokie rośliny w donicach i zieleń niska w gruncie lub donicach. Jak czytamy w opisie zamówienia, na ul. Szczytnickiej istnieje duży deficyt roślin, dlatego w projekcie należy dążyć do wprowadzenia jak największej liczby drzew, krzewów czy bylin.
Szczytnicka tu ulica w całości biegnąca przez osiedle Plac Grunwaldzki. Obecnego kształt zyskała po przebudowie w 1872 roku. Wtedy nazywała się Scheitniger Strasse. W kolejnych latach wzdłuż ulicy zbudowano oranżerię, pawilony i kioski. Część dziewiętnastowiecznych kamienic nie przetrwała oblężenia miasta podczas II wojny światowej. Przyuliczną zabudowę udało się zrewaloryzować dzięki społecznej interwencji. Niektóre kamienice są zabytkami.