We wrocławskiej komunikacji nadchodzą duże zmiany. W trzecim kwartale 2025 roku Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta nie będzie już zarządcą przystanków autobusowych i tramwajowych.
Utrzymaniem przystanków zajmuje się teraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. To miejska jednostka, która zarządza także przede wszystkim drogami publicznymi o długości blisko 1,8 tys. km. Do tego pod jej opieką znajduje się 116 wrocławskich mostów, 20 tys. opraw oświetlenia ulicznego oraz blisko 3650 lamp na 120 zabytkowych obiektach.
Na terenie Wrocławia jest aktualnie nieco ponad 1,9 tys. przystanków - stałych i tymczasowych, przy których zatrzymują się autobusy i tramwaje. Są to perony zarówno wyposażone w sam słupek, słupek z gablotą lub słupek z ławką, jak i takie, gdzie znajduje się wiata przystankowa. Tutaj trzeba doliczyć również ponad 300 wiat należących do firm outdoorowych AMS i Clear Channel. Jednak za ich utrzymanie odpowiadają wspomniane firmy. Do tego działa - lub nie - około pół tysiąca elektronicznych tablic Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, które prezentują na podstawie pozycji GPS najbliższe odjazdy.
Plan na ten rok zakłada przeniesienie zarządzania miejskimi przystankami z ZDiUM do innej miejskiej instytucji. W tym przypadku będzie to Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Jak aktualnie przebiegają formalności w tym zakresie?
– W trakcie tworzenia jest podstawa prawna, czyli zarządzenie prezydenta, na podstawie którego będzie można przekazać MPK Wrocław te kompetencje wraz z majątkiem – tłumaczy Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Wiadomo już, że cały proces przekazywania infrastruktury przystankowej zostanie podzielony na etapy. Przystanki, czyli słupki, wiaty, gabloty, ławki oraz wyklejanie numeracji miałyby zostać przekazane w tym roku. – Chcielibyśmy, żeby odbyło się to w sierpniu [tego roku]. Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będą przekazane później – dodaje przedstawicielka wrocławskiego magistratu.