W komunikacji aglomeracyjnej Wrocławia i okalających gmin przewoźnicy testują ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania. Po testach autobusów elektrycznych przyszedł czas na autobusy hybrydowe. Jak podkreśla miasto, spełniają one rygorystyczne normy ekologiczne, spalają mniej niż pojazdy z konwencjonalnym napędem, a nie mają takich wymagań co do infrastruktury, jak "elektryki".
Na trzech liniach łączących gminę Długołęka z Wrocławiem od 8 listopada pasażerowie będą jeździć hybrydowym Mercedesem-Benz Citaro. Pojazd można spotkać na liniach strefowych 911, 921 i 924. – To 12-metrowa hybryda, która posiada znane pasażerom linii aglomeracyjnych systemy bezpieczeństwa, czyli między innymi asystenta skrętu w prawo oraz aktywnego asystenta hamowania, które istotnie zwiększają bezpieczeństwo najmniej chronionych użytkowników drogi, czyli pieszych. Rozwiązania tego typu wprowadzamy sukcesywnie do komunikacji aglomeracyjnej od 2020 roku – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Miasta Wrocławia.
Silnik spalinowy autobusu - spełniający najwyższą normę emisji spalin EURO6 jest wspomagany przez silnik elektryczny. Oznacza to mniejsze zużycie paliwa. Jak podaje producent, silnik elektryczny o mocy 14 kW wytwarza energię podczas wyhamowywania i hamowania. Podczas ruszania z miejsca wspiera on silnik wysokoprężny. W ten sposób, w zależności od zastosowania, zmniejsza on zużycie paliwa nawet o 8,5 procent.
Systemy wspomagają kierowcę poprzez zautomatyzowane hamowanie w przypadku niebezpieczeństwa kolizji. Dzięki współdziałaniu radaru przedniego, radaru bliskiego zasięgu i kamery przedniej, na bieżąco skanowany jest obszar do 250 metrów przed autobusem. Wsparcie jest gwarantowane do prędkości 60 km/h. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji, autobus może zostać automatycznie zatrzymany.
Hybrydowy Citaro – którego wersję konwencjonalną znają wrocławianie, bo to obecnie podstawowy model autobusu spotykanego w MPK – we Wrocławiu po raz pierwszy będzie wyposażony w system Mirror Cam zastępujący kamerami tradycyjne lusterka zewnętrzne. System zapewnia rozszerzone pole widzenia i zapewnia dodatkowe informacje dla kierowcy, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego i pieszych.
Inny system wspomagania bezpieczeństwa, to asystent skręcania i zmiany pasa ruchu. System pomaga w wykrywaniu przeszkód poruszających się w granicach zasięgu systemu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kolizji z pojazdami znajdującymi się w martwym polu. System radarowy precyzyjnie rejestruje ruchy i ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.