Testów elektryków ciąg dalszy. Tym razem możemy się przekonać jak na wrocławskich drogach odnajdzie się „wzmocniony” Mercedes e-Citaro. E-Citaro już znamy z linii K, teraz jednak Wrocław sprawdzi jak jeździ się jego mniejszą wersją (dwudrzwiową), ze znacznie większą baterią.
Przejechać się elektrycznym Mercedesem będzie można w dniach od 9 do 26 maja 2024 r. na liniach obsługujących gminę Miękinia i wrocławską Leśnicę, czyli 117, 123, 137, 138, 923, 938. Testy odbywają się w ramach przygotowań do ogłoszenia nowego przetargu na obsługę komunikacyjną gminy Miękinia.
– Nie ustajemy na drodze wzmacniania komunikacji zbiorowej w aglomeracji i samym Wrocławiu. Robimy to mając na względzie zarówno komfort i bezpieczeństwo pasażerów, jak i wygodę pracy kierowców. Stąd obecność systemów wspomagających manewry skręcania, zmniejszających ryzyko poślizgu oraz aktywnego asystenta hamowania, ostrzegającego przed kolizjami – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor wydziału transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Rozkłady jazdy na których pojawią się elektryki:
- na liniach 117, 123 i 137 będzie pojawiał się w weekendy,
- na liniach 138, 923 i 938 w dni robocze, z dodatkowymi kursami w soboty w przypadku 938.
Mówiąc o Mercedesie E-Citaro, należy wspomnieć o systemach zwiększających bezpieczeństwo, w które jest wyposażony:
- Sideguard Assist 2 – czyli system wspierający kierowcę podczas manewrów skręcania, gdy widoczność może być ograniczona. System rozpoznaje ruchome przeszkody i ostrzega kierowcę, co pozwala uniknąć sytuacji krytycznych, bądź ich ewentualnych skutków (szczególnie przydatne gdy autobus skręca lub zmienia pas ruchu).
- Elektroniczny system stabilizacji, który zmniejsza w znacznym stopniu niebezpieczeństwo poślizgu, przeciwdziałając zarzucaniu pojazdem poprzez między innymi selektywne wyhamowywanie poszczególnych kół.
- Czujnik deszczu i automatyczne światła mijania to układy wspomagające, które aktywują automatyczne funkcje za pomocą systemu czujników i odciążają kierowcę od rutynowych zadań.
- Funkcja doświetlania skrętu - w znacznym stopniu poprawia bezpieczeństwo dzięki lepszej widoczności przy skręcaniu nocą na skrzyżowaniach i rondach oraz podczas manewrów do przodu i do tyłu.
- Funkcja uaktywnia się automatycznie, gdy przy włączonych światłach przednich kierowca użyje dźwigni kierunkowskazu lub skręci kierownicę przy prędkości około 35 km/h. W tym momencie do akcji włącza się jeden z dwóch reflektorów przeciwmgielnych, który doświetla boczny obszar przed pojazdem pozostający poza zasięgiem reflektorów głównych.
- Wspomaganie hamowania (BAS) - asystent hamowania natychmiast rozpoznaje sytuacje, w których kierowca nagle szybciej niż zazwyczaj wciska pedał hamulca, udostępniając automatycznie w ciągu ułamków sekund większą siłę hamowania, niż ta, która wynikałaby z aktualnej pozycji pedału hamulca. Dzięki temu droga całkowitego wyhamowania autobusu ulega wymiernemu skróceniu.
- Preventive Brake Assist 2 w ramach tego systemu mamy do czynienia z drugą generacją aktywnego asystenta hamowania dla autobusów miejskich. System ostrzega przed kolizjami z poruszającymi się pieszymi i rowerzystami, a także z nieruchomymi i przemieszczającymi się obiektami. Gdy zaistnieje poważne ryzyko kolizji, kierowca jest ostrzegany za pomocą optycznego i akustycznego sygnału ostrzegawczego, a jednocześnie inicjowane jest automatycznie częściowe hamowanie.