Kolejny krok w ważnej procedurze zamówień publicznych na projekt tramwaju na Maślice we Wrocławiu. Nie było odwołań w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na projektowanie tej ważnej trasy. Teraz Wrocławskie Inwestycje mogą zatem wezwać projektanta do złożenia wymaganych dokumentów i przystąpić do podpisania umowy.
To kolejne wielka inwestycja tramwajowa, która czeka Wrocławskie Inwestycje w najbliższych latach. Żeby ja zrealizować potrzebna jest dokumentacja projektowa. Jej uzyskanie to – jak przekonują Wrocławskie Inwestycje – skomplikowany, długotrwały proces i kosztowny. Oferta wrocławskiego Biura Projektów Drosystem,
którą wybrano, opiewa na kwotę 3,673 mln zł.
Inwestycja umożliwi mieszkańcom Maślic, ale i pobliskich osiedli szybki dojazd do centrum. Dzięki realizacji tej inwestycji 11 tysięcy osób zyska dostęp w odległości do 500 m do przystanku tramwajowego.
Trasa na Maślice będzie liczyć ponad 3,2 kilometrów długości, a jeśli liczyć z pętlą – to nawet ok. 4 km. Dokładny jej przebieg poznamy po zakończeniu projektowania. Trasa tramwajowa znajdzie się w korytarzu komunikacyjnym wytyczonym w Studium i Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego dla tego obszaru.
Planowany początek trasy, zgodnie z koncepcją, jest w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie – na długości ok. 2 km – torowisko prowadzi wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej. Potem trasa odbije w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi m.in. w kierunku Głogowa czy Zielonej Góry. Wybór tego miejsca na pętlę tramwajową nie jest przypadkowy, ponieważ w planach PKP jest wybudowanie w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław-Maślice. Przy pętli tramwajowej planowany jest park and ride.
Założenia zakładają powstanie na trasie 8 par przystanków na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, Bogatyńskiej, Brodnickiej, Na rozwidleniu ul. Maślickiej i trasy tramwajowej odbijającej w kierunku południowo-zachodnim, przy ul. Suwalskiej oraz ul. Królewieckiej.
Jak podkreślają Wrocławskie Inwestycje, to wielkie i skomplikowane zadanie. Planowane jest wybudowanie most na Ługowinie, licznych sieci podziemne, kilku kilometrów torowiska. Dokumentacja obejmie wiele pozwoleń i uzgodnień m.in. decyzję środowiskową, ZRID czy budowę nowej stacji prostownikowej na Maślicach. Stąd też od momentu podpisania umowy projektant będzie miał na przygotowanie dokumentacji ponad dwa lata. Inwestycja będzie objęta konsultacjami społecznymi. Jest ściśle powiązana z przebudową ulicy Maślickiej – na to zadanie jest już dokumentacja projektowa obejmującą kompleksową przebudowę jezdni, budowę dróg dla rowerów, chodników oraz całej infrastruktury podziemnej i zieleni.