W 2030 roku nastąpi otwarcie, a jej początek to ulica Brücknera na Kowalach. Tyle pewników o najnowszej trasie tramwajowej we Wrocławiu - na Psie Pole. Teraz głos mają mieszkańcy, potem przygotowanie koncepcji, projekt i szukanie finansowania.
Blisko 6 km i 12 przystanków dla tramwaju na Psim PoluW sprawie planowanej trasy tramwajowej na Psie Pole wiemy co raz więcej, chociaż konkretne szczegóły pojawią się dopiero za kilkanaście miesięcy. Pewnikiem jest to, że wszystko zacznie się na ul. Kwidzyńskiej, gdzie tramwaje pojadą w nowym kierunku przez ul. Brücknera. Tam nowe torowisko znajdzie się po wschodniej stronie jezdni. A jak trasa wygląda dalej?
- Wariant 1: Brücknera, Krzywoustego, Dywizjonu 303, Litewska, Żmudzka do pętli w okolicach ulicy Nowogródzkiej.
- Wariant 2: Brücknera, Krzywoustego, rondo Lotników Polskich, Kiełczowska do pętli w rejonie cmentarza Kiełczowskiego.
W zależności od wybranego ostatecznie wariantu trasa tramwajowa na Psie Pole będzie miała długość od 5,74 km (wariant 2) do 5,93 km (wariant 2). Bez względu na wybrany wariant wstępnie zaplanowano 12 przystanków. Jeden z ważnych węzłów przesiadkowych - bez względu na ostateczna trasę - może powstać w rejonie skrzyżowania Sobieskiego i Dywizjonu 303. Będzie służył zarówno autobusom, jak i tramwajom.
W przedstawionych wariantach zaznaczono także fragment trasy na ul. Żmudzkiej w kierunku ul. Kiełczowskiej. Nie bez powodu, bo to rekomendacja ekspertów przygotowujących propozycje przyszłych tras.
– Niezależnie od tego jednego wariantu, który wyjdzie najkorzystniej, to żeby oba kończyły się w rejonie cmentarza Kiełczowskiego: z nową pętlą i z parkingiem Park&Ride. W związku z tym ta rekomendacja jest dla nas bezdyskusyjna i bardzo trafna – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Jak słyszymy, kluczowa jest tu zachęta mieszkańców pobliskich gmin do pozostawiania auta na obrzeżach i dalsza podróż transportem publicznym.
Tramwaj na Psie Pole. Jakie są kolejne "przystanki" dla tej inwestycji? Konsultacje, które odbywają się do 6 kwietnia to dopiero początkowy etap realizacji inwestycji. Po nim władze miasta, na podstawie wskazań mieszkańców, wybiorą ostateczny wariant do realizacji.
– I przystąpimy do przygotowania przetargu na koncepcję programowo-przestrzenną, która później zaowocuje kolejnym etapem, czyli przygotowaniem projektu budowlanego i w końcu realizacją – tłumaczy Marek Żabiński, koordynator projektu we Wrocławskich Inwestycjach.
Wspomniane rekomendacje mamy poznać w III kwartale, natomiast do końca grudnia 2025 roku ma zostać ogłoszony przetarg na koncepcję. Według szacunków planowana inwestycja może kosztować od 825 (wariant 2) do 830 mln złotych (wariant 1). Wiadomo, że miasta nie będzie stać w całości na wyłożenie takich pieniędzy. Z kolei przedstawiony termin jest odległy, ale możliwy do spełnienia.
– To jest bardzo trudne pytanie, bo zahaczamy o możliwości finansowania, też finansowania europejskiego, bo z pewnością miasto nie chciałoby finansować w całości tego przedsięwzięcia – dodaje przedstawiciel WI, wskazując rok 2030 jako prawdopodobny termin dla zakończenia budowy trasy tramwajowej na Psie Pole.
Więcej informacji o konsultacjach społecznych tramwaju na Psie Pole znaleźć można na stronie
Wroclaw.pl.