Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław. Tramwaj na Psie Pole z wariantami trasowania (mapy)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Wrocław właśnie przedstawił rekomendowane warianty nowej trasy tramwajowej na Psie Pole. Miasto wybrało dwa z nich, które będą podlegać konsultacjom społecznym. Nowa trasa ma liczyć ponad 5,5-kilometra i kończyć się w rejonie cmentarza kiełczkowskiego. Koszt budowy nowej trasy to ponad 800 mln złotych.

– Chcemy, aby Wrocław był miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Niedawno informowaliśmy o rozpoczęciu budowy linii tramwajowej na Swojczyce (jak na razie miasto ocenia oferty w przetargu na jej budowę - przyp. red.), na którą przeznaczymy ponad 55 mln zł. Ogłosiliśmy również przetarg na projekt linii tramwajowej na Klecinę, a projektowanie trasy na Maślice i do Szpitala Borowska jest w toku. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę dziesięciu wariantów. W pierwszym etapie - tzw. preselekcji, eksperci odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne. Sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku, miałoby komfortowy dostęp pieszo do tramwaju w każdym z analizowanych wariantów. W preselekcji odrzucone zostały także warianty najmniej efektywne ekonomicznie, czyli najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Z 10 wariantów zostało 6 a później już tylko dwa

Następnie pozostało 6 tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.

– Stąd studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą Politechniką Wrocławską – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały prace przy przygotowaniu studium korytarzowego dla trasy na Psie Pole.

Wyniki analizy

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.

– Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych. Do tego kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami.

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Podczas opracowywania studium analizowano także różne warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Co to oznacza w praktyce? Po prostu trasa dojazdu do centrum wydłużyłaby się i obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, dodatkowo inwestycja prowadziłaby m.in. przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.

Konsultacje w najbliższych tygodniach

– Teraz przed nami kolejne kroki w tym wielkim zadaniu. Chcemy porozmawiać o rekomendacjach ekspertów z mieszkańcami i wybrać wariant, na który ogłosimy przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek.

Jak podaje miasto, konsultacje społeczne w tej sprawie mają zostać przeprowadzone w pierwszym kwartale bieżącego roku, natomiast przetarg na Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla ostatecznego wariantu ma ruszyć w 4 kwartale bieżącego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław zmodernizuje dalszą część torowiska na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław zmodernizuje dalszą część torowiska na Leśnicę

Jakub Rösler 20 grudnia 2024

Wrocław pokazał nową trasę "zerówki"

Komunikacja

Wrocław pokazał nową trasę "zerówki"

UM Wrocław 06 listopada 2024

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

Komunikacja

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

UM Wrocław 10 września 2024

Wrocław zaczął remont torów na Grabiszńskiej

Komunikacja

Wrocław: Na dniach przetarg na tramwaj na Swojczyce

Komunikacja

Wrocław: Na dniach przetarg na tramwaj na Swojczyce

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2024

MPK Wrocław wyremontuje torowisko na Piotra Skargi

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław zmodernizuje dalszą część torowiska na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław zmodernizuje dalszą część torowiska na Leśnicę

Jakub Rösler 20 grudnia 2024

Wrocław pokazał nową trasę "zerówki"

Komunikacja

Wrocław pokazał nową trasę "zerówki"

UM Wrocław 06 listopada 2024

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

Komunikacja

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

UM Wrocław 10 września 2024

Wrocław zaczął remont torów na Grabiszńskiej

Komunikacja

Wrocław: Na dniach przetarg na tramwaj na Swojczyce

Komunikacja

Wrocław: Na dniach przetarg na tramwaj na Swojczyce

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2024

MPK Wrocław wyremontuje torowisko na Piotra Skargi

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5