Wrocław chce wydać środki unijne na sfinansowanie zakupu tramwajów Twist, w tym uruchomienie opcji na 16 wozów, budowę tramwaju na Swojczyce czy budowę węzła przesiadkowego Dubois-Drobnera. Przetarg na nową, 1,7-kilometrową trasę tramwajową w kierunku Swojczyc ma ruszyć za kilka tygodni.
Wrocław jest jednym z miast, które może liczyć na pokonkursową pulę środków unijnych na transport publiczny w ramach programu FEnIKS. Nabór wniosków w ramach programu już się zakończył, a stolica Dolnego Śląska chciałaby wykorzystać środki europejskie na dalsze inwestycje tramwajowe.
Tramwaj na Swojczyce, mijanka tramwajowa i węzeł przesiadkowy
Jak przekazuje nam bowiem Tomasz Sikora z Biura Prasowego Urzędu Miasta Wrocławia, w ramach opisywanego programu miasto złożyło dwa wnioski o dofinansowanie. Pierwszy z nich dotyczy zadania “Zintegrowany System Transportu Szynowego - etap IV” w skład którego wchodzą trzy zadania: budowa trasy tramwajowej na Swojczyce, budowa mijanki tramwajowej przy ulicy Przyjaźni a także przebudowa skrzyżowania Dubois-Drobnera i zamiana go w węzeł przesiadkowy.
Budowa linii na Swojczyce (wraz ze zbudowanymi już Mostami Chrobrego) ma kosztować około 276 mln złotych, budowa mijanki około 6 milionów złotych, natomiast przebudowa węzła przesiadkowego około 53 mln złotych. Do tego dochodzą jeszcze koszty pośrednie oraz działania edukacyjne wycenione na około 3 miliony złotych. Łącznie to około 338 mln złotych, z czego wydatki kwalifikujące się do dofinansowania to nieco ponad 249 mln złotych. Miasto wnioskuje z kolei o dofinansowanie na poziomie niecałych 190 mln złotych.
Tramwaj na Swojczyce. Przetarg za kilka tygodni
Już w marcu tego roku Wrocław chwalił się, że jest praktycznie gotowy do realizacji trasy na Swojczyce, a przetarg na to zadanie miał zostać ogłoszony jeszcze w te wakacje. Mimo tego do dziś tak się nie stało, co było spowodowane przedłużeniem pozyskania niezbędnych uzgodnień do realizacji trasy, kiedy możemy się więc spodziewać rozpisania przetargu?
– Dla Trasy Swojczyckiej planujemy ogłosić przetarg na roboty budowlane na przełomie III/IV kwartału bieżącego roku – mówi Tomasz Sikora.
Przypomnijmy, że zadanie obejmie budowę 1,7-kilometrowej trasy tramwajowej od pętli Sępolno do nowej pętli Swojczyce. Linia będzie miała charakter Trasy Autobusowo-Tramwajowej, po której oprócz tramwajów pojadą także miejskie autobusy. Linia będzie liczyła cztery przystanki (wraz z pętlą na Swojczycach). Poza budową trasy, w ramach tego zadania zostaną przebudowane także odcinki dróg a w rejonie pętli powstanie duży park&ride mieszczący ponad 160 aut.
Realizacja tej trasy ma zająć 24 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Budowa mijanki w przyszłym roku
Budowa mijanki na ulicy Przyjaźni, w rejonie przystanku Sąsiedzka, ma zwiększyć przepustowość kilometrowego, jednotorowego odcinka torowiska od Przyjaźni do Kleciny. Docelowo
mijanka stanie się także elementem projektu tzw. Tramwaju na Klecinę, w ramach którego ma powstać brakujący drugi tor na całej długości ulicy Przyjaźni.
Jak mówi Tomasz Sikora, miasto ma już pełną dokumentację dla tej inwestycji, lecz z racji planów realizacji mijanki dopiero latem 2025 roku, przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony z początkiem 2025 roku.
Mat. MPK Wrocław
Wrocław szykuje przetarg na Dubois-Drobnera
Przebudowa skrzyżowania Dubois-Drobnera ma pozwolić na nazywanie tego miejsca węzłem przesiadkowym, co będzie możliwe po wybudowaniu wspólnych peronów, autobusowo-tramwajowych, umożliwiających przesiadkę peron w peron. Dokładny opis tego zadania można
znaleźć tutaj. Samo zadanie ma potrwać 18 miesięcy od momentu zawarcia umowy, natomiast przetarg na to zadanie ma zostać ogłoszony niebawem – Dla węzła Dubois pod koniec czerwca złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę. Jak tylko je otrzymamy, ogłaszamy przetarg na roboty budowlane - jeszcze w tym roku – mówi nam Tomasz Sikora.
wiz. UM Wrocław
Prawie 200 mln złotych na tramwaje z Pesy, w tym z opcji
Poza wnioskiem do programu FEnIKS dotyczącego dofinansowania realizacji działań infrastrukturalnych, miasto złożyło do niego także wniosek o dofinansowanie do zakupu nowych tramwajów, autorstwa MPK Wrocław.
– Projekt obejmuje zakup 33 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych i zeroemisyjnych tramwajów z niezbędnym wyposażeniem. Nie będzie ogłoszony nowy przetarg, ale otrzymane dofinansowanie pozwoli na dofinansowanie zamówienia podstawowego oraz na uruchomienie opcji w ramach wcześniej podpisanej umowy z firmą PESA – opisuje przedstawiciel wrocławskiego magistratu.
W tym przypadku wnioskowana kwota dofinansowania to 193,539 mln złotych, a więc 85% kosztów kwalifikowanych tego zadania.
Przypomnijmy, że MPK zakupiło nowe tramwaje od Pesy w 2021 roku, a pierwszy wagon wszedł do regularnej
eksploatacji w czerwcu bieżącego roku. Zamówienie podstawowe o
bejmuje dostawę 24 tramwajów, natomiast w ramach wspomnianej opcji przewoźnik ma zamówić jeszcze 16 kolejnych wozów.
fot. Bartosz Chochołowski / UM Wrocław