Autobus 103 dalej będzie jeździł na pl. Jana Pawła II. Z Kozanowa tramwajem bez przesiadek przez Popowice dojedziemy na m.in. pl. Bema, Grunwaldzki, Rynek i do dworca Wrocław-Główny. Tramwaje w szczycie na Popowicach kursować będą co 6 minut – to podstawowe ustalenia po spotkaniach urzędników z radami osiedli. Ostateczny przebieg linii uwzględnia postulaty pasażerów.
W lutym miasto zaproponowało przebieg linii tramwajowych powstającą trasą tramwajową przez Popowice, a także możliwe do wprowadzenia zmiany w siatce autobusów jeżdżących Popowicką oraz dowożących pasażerów do tramwajów z dalszych osiedli. Urzędnicy spotkali się z radami osiedli, których zmiany dotyczą.
– Spośród 15 zaproszonych rad, osiem uczestniczyło w specjalnych spotkaniach informacyjnych. Dziękujemy za te spotkania, za dyskusje, opinie i sugestie. Wielu z wrocławian, niezależnie od rad osiedli, podzieliło się z nami swoimi opiniami w ramach zorganizowanych trzydniowych dyżurów telefonicznych, a także mailowo oraz pisemnie. Zebraliśmy w sumie 141 uwag. Najistotniejsze z proponowanych zmian uwzględniliśmy – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.
Dwie linie tramwajowe przez Popowice
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza numer 19 połączy Kozanów z pl. Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą jest to, że połączy te odległe miejsca kursując wydzielonym torowiskiem - będzie korkoodporna.
Druga, to dzisiejsza linia 32, która znacznie zmieni trasę i numer na 18. Zamiast jechać ul. Legnicką, pojedzie ul. Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek Rynek i Świdnicka, dalej ulicami Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
– Taka zmiana trasy linii 32 zapewni oczekiwane od lat przez mieszkańców Kozanowa połączenie z centrum. Przy tej okazji, dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. Ta zmiana, w tym uporządkowanie numeracji, spotkały się z pozytywną reakcją radnych osiedlowych – przekonuje Monika Kozłowska-Święconek.
Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 minut - czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 minut.
Dodatkowe wnioski uwzględnione przez urzędników
Najważniejsza zmiana wobec pierwotnych planów magistratu dotyczy autobusu 103. Urzędnicy chcieli go skrócić do ul. Kwiskiej, bo obserwacje pokazały, że około połowy pasażerów nie dojeżdżała do pl. Jana Pawła II i przesiada się z tego autobusu na inne połączenia. Radni osiedlowi w petycji i na spotkaniach prosili o utrzymanie trasy autobusu do pl. Jana Pawła II, mimo dublowania trasy z pięcioma liniami tramwajowymi wzdłuż Legnickiej.
– Autobus 103 będzie jeździł tak, jak obecnie. Nie zostanie skrócony do węzła Kwiska. To najbardziej istotny wniosek mieszkańców. Pojedzie przez ul. Pilczycką. Natomiast linia 102 i linia 104 przez ulice Kozanowską i Dokerską. To kompromisowe rozwiązania przedyskutowane na spotkaniach – informuje przedstawicielka Biura Zrównoważonej Mobilności we wrocławskim urzędzie miasta.
Autobus 102 będzie miał dodatkowe dwa kursy wieczorne (około godziny 23:05 i 23:35 z przystanków przy ul. Fieldorfa), które będą zapewniały dojazd od ul. Kosmonautów do ul. Wojanowskiej. Skorygowano też nazwę jednego z nowych przystanków. Nowa nazwa to "Długa (ogrody działkowe)".
"Osiemnastka" nie dojedzie do stadionu
Maślicka rada osiedla prosiła o przedłużenie linii przez Popowice do pętli przy stadionie. W tym celu konieczny byłby zakup kilkunastu tramwajów dwukierunkowych, ale miasta w tym momencie nie stać na taki wydatek.
– Nie możemy przedłużyć tramwaju 18 do stadionu. To byłaby niewątpliwie dodatkowa oferta dla przesiadek z auta na tramwaj. Niestety z uwagi na dostępność taboru dwukierunkowego oraz możliwości układu torowego na Osiedlu Kozanów, obecnie nie jest możliwe przedłużenie trasy "osiemnastki" do krańcówki przy ul. Królewieckiej. Będziemy ten wniosek brać pod uwagę w przyszłości – przekazuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta
Do sprawy obsługi komunikacyjnej Maślic miasto podchodzi perspektywicznie: trwa
postępowanie przetargowe, aby wybrać projektanta tramwaju na Maślice. Urzędnicy chcą też przedłużenia tej linii tramwajowej z ulicy Świeradowskiej do szpitala przy ulicy Borowskiej. Projekty miasto zgłasza do unijnego dofinansowania. W obu przypadkach trasy będą zakończone tradycyjnymi pętlami, do których będą mogły dojeżdżać tramwaje każdego typu. Dlatego w tych okolicznościach nie ma uzasadnienia zakup kolejnych tramwajów dwukierunkowych.
Nie da się także stworzyć całkowicie nowej linii tramwajowej z Leśnicy przez Popowicką, co także pojawiło się w pytaniach mieszkańców. Pętla tramwajowa w Leśnicy jest w stanie pomieścić postój i obsługę maksymalnie trzech linii tramwajowych, czyli tylu, ile w tej chwili tam dojeżdża.
Co więcej w 2023 roku?
Otwarcie linii tramwajowej na Popowicach to I etap zmian w siatce tramwajowej w tym roku. Kolejny, II etap, dotyczy otwarcia TAT-u czyli trasy na Nowy Dwór. Wówczas należy spodziewać się znacznie większych zmian w siatce połączeń.
Pomiędzy etapami w okresie wakacyjnym (od czerwca do sierpnia)
przewidziane są działania TORYwolucyjne na ul. Legnickiej. Remont torowiska i wymiana rozjazdów spowodują objazdy dla linii tramwajowych z ul. Legnickiej przez ul. Popowicką.