Wrocław szuka przewoźnika, który będzie obsługiwał kursy wybranych linii autobusowych przez okres 6 lat, poczynając co najmniej od 1 czerwca 2024 roku. Przetarg podzielono na dwa zadania, a do realizacji przedmiotu zamówienia niezbędne będzie minimum 96 autobusów różnych długości, w tym zeroemisyjnych.
Gmina Wrocław właśnie ogłosiła spore postępowanie przetargowe dotyczące realizacji przewozów autobusowych na terenie Wrocławia oraz gmin Długołęka, Czernica i Wisznia Mała. Przetarg obejmuje obsługę wybranych zadań na liniach 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961 i 964. Ponadto wykonawca będzie miał także obsługiwać wybrane zadania na liniach 100, 108, 115, 120, 121, 147, 150, 151 oraz 315, a także potencjalne zadania na specjalnych liniach autobusowych (o ile takowe zostaną uruchomione).
46 autobusów razy dwa
Przetarg podzielono na dwa zadania. Zadanie w części pierwszej dotyczy obsługi wybranych brygad autobusowych, głównie w północnej części obszaru objętego zamówieniem, natomiast druga część dotyczy realizacji przewozów w południowej części obszaru zamówienia. Miasto zastrzegło sobie możliwość zwiększenia zakresu pracy przewozowej o 15% dzięki uruchomieniu prawa opcji.
Zamawiający wymaga, aby do realizacji przedmiotu umowy przewoźnik wystawił, dla zadanie numer 1, 43 autobusy różnych typów w okresie od 1 czerwca 2024 do 30 kwietnia 2025 roku, z czego 16 zeroemisyjnych (6 krótszych, 12-metrowych oraz 10 przegubowców). Od 1 maja tego roku do 31 maja 2030 roku potencjalny przewoźnik musi dysponować już 46 pojazdami. Dla drugiego zadania, w pierwszym z wymienionych okresów, Wrocław wymaga posiadania co najmniej 40 różnych autobusów z czego 17 pojazdów zeroemisyjnych (5 krótszych oraz 12 długich, przegubowych). W późniejszym okresie liczba ta ma wzrosnąć do 46 pojazdów, a do realizacji przewozów będzie potrzeba już 18 autobusów zeroemisyjnych (o jeden wzrośnie liczba pojazdów 12-metrowych). Powyższe wymagania dotyczą dnia roboczego oraz podstawowego zakresu zamówienia. Ponadto potencjalny operator musi również dysponować co najmniej 2 autobusami rezerwowymi oraz autobusami dodatkowymi (ta liczba ma zostać ustalona wedle uznania operatora).
Spora praca przewozowa
Zakres pracy przewozowej dla każdego z typów pojazdów przedstawiono poniżej, a gwoli ścisłości należy nadmienić, że autobusy A to autobusy klasy Mini, B to klasa Midi, C to klasa Maxi oraz D to klasa Mega, natomiast Ce oraz De to dodatkowo autobusy elektryczne.
Co najmniej norma Euro VI
Autobusy przeznaczone do realizacji zamówienia mają być fabrycznie nowe i mają spełniać normę emisji co najmniej Euro 6D (w przypadku autobusów niskoemisyjnych). Pojemność baterii trakcyjnych w autobusach elektrycznych ma wynosić co najmniej 470 kWh. Zamawiający podał też wymagania dotyczące pojemności pasażerskiej dla każdego typu autobusów.
Pojazdy Mini mają zabierać na pokład 54 osoby, a wymiary tych pojazdów określono w przedziale 7,9-9,19 metra. Klasa Midi ma pomieścić 60 osób, a wymiary tego typu autobusów to 9,2-10,65 metra. Autobusy Maxi mają mieścić 75 lub 60 (elektryczne) pasażerów, a ich wymiary to 10,651 do 12,2 metra długości. Najdłuższe autobusy przeznaczone do realizacji zamówienia, mające mieć długość w przedziale 12,21 do 18,75, powinny mieścić co najmniej 130 lub 115 (elektryczne) pasażerów. Minimalna liczba miejsc siedzących to, odpowiednio, 16, 18, 20 i 38.
Autobusy mają być klimatyzowane, ogrzewane i monitorowane. Pojawi się też system informacji pasażerskiej. Preferowany układ drzwi to 1-2, 2-2-2 (zarówno dla klasy Midi jak i Maxi) oraz 2-2-2-2 w przypadku najdłuższych pojazdów. Poza klasą Mini (autobusy tej klasy mają mieć niską podłogę do wysokości 2 drzwi) reszta pojazdów ma być w pełni niskopodłogowa.
Potencjalny wykonawca będzie musiał na własny koszt zorganizować oraz wykonać systemy jakości obsługi pasażerskiej wraz z systemem sprawdzającym punktualność kursowania autobusów. Ponadto przewoźnik będzie musiał wykonać też systemy monitoringu, lokalizacji pojazdów, zliczania pasażerów.
Oferta tylko na jedną część. Cena najważniejszym, lecz nie jedynym kryterium
Co ciekawe potencjalny operator może złożyć swoją ofertę na realizację tylko jednej z dwóch części przetargu. Realizacja przedmiotu zamówienia ma trwać przez 83 miesiące od momentu podpisania umowy z czego regularne przewozy mają rozpocząć się po 11 miesiącach od podpisania umowy. Ten okres może zostać skrócony na prośbę wykonawcy, lecz w takim wypadku przewozy nie rozpoczną się wcześniej niż 1 czerwca przyszłego roku.
O wyborze najlepszej oferty ma zdecydować cena - 60%, liczba dodatkowych autobusów typu C i/lub Ce: 10%, liczba dodatkowych autobusów typu D i/lub De: 10%, procent autobusów tego samego producenta wśród wszystkich autobusów typu C i Ce (wszystkie podstawowe i rezerwowe): 5%, procent autobusów tego samego producenta wśród wszystkich autobusów typu D i De (wszystkie podstawowe i rezerwowe): 5%, liczba autobusów zastępczych typu C i/lub Ce, które wykonawca będzie wykorzystywał do zapewnienia ciągłości świadczonych usług: 5%, liczba autobusów zastępczych typu D i/lub De, które wykonawca będzie wykorzystywał do zapewnienia ciągłości świadczonych
usług: 5%.