Najnowsza wersja mapy Wrocławia dla rowerzystów jest już dostępna w formie papierowej i elektronicznej. Znajdują się na niej m.in. wszystkie trasy rowerowe w mieście. Zaznaczono tam także stacje Wrocławskiego Roweru Miejskiego.
Mapę wydał Urząd Miejski we współpracy z wydawnictwem Plan. W wersji papierowej można ją odebrać za darmo w księgarni Podróżnika, przy ul. Wita Stwosza 19/20 i księgarni Pod Arkadami, przy ul. Świdnickiej 49 oraz przy ul. G. Zapolskiej 4, w pok. 503, w godz. 8-16 od poniedziałku do piątku.
Na mapie zaznaczono strefy uspokojonego ruchu do 30 km/h. Z założenia w tych strefach jest bezpieczniej - na ogół jest tam mniejszy ruch, auta poruszają się wolniej i nie pojawiają się ciężarówki. Może być to pomocne przy wyznaczaniu trasy codziennego dojazdu lub trasy wycieczki. Zaznaczone są również miejsca, z których dojazd do centrum zajmie 15 i 30 minut.
Rowerem pod prąd, w dozwolonych miejscach
Na mapie zostało zaznaczone, gdzie znajdują się kontrapasy i kontraruch (są to miejsca, w których dozwolona jest jazda na rowerze pod prąd na ulicach jednokierunkowych).
Kontrapas to pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów „pod prąd”. Kontrapas można spotkać na jezdniach, gdzie prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h. Wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów za pomocą oznakowania pionowego i poziomego.
Kontraruch umożliwia poruszanie się „pod prąd” na jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Specjalny pas dla rowerzystów nie jest wówczas wyznaczony. O możliwości jazdy rowerem pod prąd informują znaki pionowe - tabliczki „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowanie poziome - tzw. sierżanty rowerowe, czyli piktogramy rowerów ze strzałką wskazującą kierunek i tor ruchu.
Trasy rowerowe w mieście i okolicach
Nie zapomniano również o turystycznych trasach we Wrocławiu i wokół miasta. Na mapie uwzględniono trzy z nich. Pierwsza to licząca 54 km pętla wokół miasta, zwana - Trasą Twierdzy Wrocław. Jadąc nią możemy zwiedzić aż 30 różnych obiektów militarnych. Ciekawym dodatkiem do takiej podróży jest przewodnik „Obiekty militarne Wrocławia”. Kolejna to rowerowy Szlak Odry, który wiedzie od miejsca, gdzie rzeka przekracza granicę Polski, do ujścia Warty. Na początku trasa łączyła Wrocław z Głogowem, ale obecnie wspólnie z innymi odrzańskimi szlakami rowerowymi tworzy jedną trasę dla cyklistów, którą można przejechać od granicy z Czechami do odcinka ujściowego do Bałtyku. Inna propozycja to międzynarodowa trasa EuroVelo 9, która prowadzi z północy na południe naszego kraju. Szlak znany jest także jako trasa Bałtyk – Adriatyk i biegnie na przestrzeni prawie 2000 km od Gdańska przez Czechy do Słowenii, aż do Puli w Chorwacji. Jest poprowadzona w oparciu o jeden z najsłynniejszych szlaków europejskich znany jako szlak Bursztynowy.
We Wrocławiu EuroVelo 9 zaczyna się na północy miasta i biegnie od Pawłowic przez Psie Pole, Zacisze, pl. Grunwaldzki, pl. Dominikański, pl. Kościuszki, pl. Powstańców Śląskich, al. gen. J. Hallera, do Muchoboru Wielkiego i dalej w stronę Krzeptowa.
Wrocławski Rower Miejski Na mapie jest uwzględnionych 200 stacji WRM-u – z rozróżnieniem na te z terminalem i te z totemem. Na stacjach z terminalem można m.in. zarejestrować się, zapłacić, złożyć reklamację oraz napompować opony. Dodatkowo, na mapie jest zaznaczona, z wyjątkiem centrum, odległość od każdej stacji – 500 m, jest to pomocne przy wyborze stacji, która jest bliżej danego punktu. Mapę
można pobrać w tym miejscu.