MPK Wrocław rozpisało nowy przetarg na dostawy kolejnych 24 wieloczłonowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów z opcją na kolejne 16 pojazdów. Oferty poznamy jesienią.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 24 wieloczłonowych tramwajów jednokierunkowych. Przewidziano też prawo opcji w postaci możliwości zwiększenia zamówienia dodatkowo do 16 tramwajów. – Pojazdy będą nowe, w całości niskopodłogowe i klimatyzowane. Mają zapewnić najwyższy standard podróżowania komunikacją miejską – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Tramwaj o długości maks. 32 m i szerokości 2,4 m powinien być co najmniej trójczłonowy, z silnikami prądu przemiennego. Całkowitą pojemność określono na co najmniej 200 osób (przyjmując 0,20 m2 na osobę stojącą), w tym min. 40 na miejscach siedzących. Pojazd powinien charakteryzować się nowoczesną i aerodynamiczną sylwetką, z zastosowaniem modułów kompozytowych. W tramwaju znaleźć się ma co najmniej pięć sztuk drzwi – odskokowo-przesuwnych. Wymagana jest niska podłoga, bez stopni, z maksymalnym pochyleniem 11 stopni – z wejściem na wysokości maks. 350 mm, w pozostałych strefach maks. 380 mm, nad wózkami maks. 520 mm. Wagony będą klimatyzowane. Zaplanowano min. trzy ładowarki USB do ładowania urządzeń mobilnych przez pasażerów. Pojazd musi być wyposażony w system monitoringu, kasowniki, system informacji pasażerskiej oraz zapowiedzi głosowe.
W tramwaju powinny znaleźć się maks. cztery wózki, w tym co najmniej dwa skrętne. Przewidziano absorbery energii. Wymagana jest blokada prędkości wynosząca 55 km/h. W tramwaju powinien znaleźć się akumulator bądź zasobnik energii, umożliwiający przejechanie min. 400 m bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Termin składania ofert mija 30 września. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 10 fabrycznie nowych elektrycznych tramwajów, zdefiniowanych jako pasażerski pojazd drogowy o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączony do przewodów elektrycznych poruszający się po szynach.
Udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub krajów, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców musi przekraczać 50%. O wyborze zdecyduje szereg kryteriów: cena (49%), wyposażenie tramwajów w urządzenia hydrauliczno/pneumatyczne lub elektromechaniczne niewymagające zastosowania badań Transportowego Dozoru Technicznego (5%), wyposażenie tramwajów w przetwornice statyczne wyprodukowane w technologii SIC (3%), wyposażenie tramwajów w falowniki wyprodukowane w technologii SIC (3%),poziom hałasu zewnętrznego (6%), poziom hałasu wewnętrznego (6%), okres gwarancji tramwaju (5%), okres gwarancji na perforację korozyjną, pękania i powłoki (3%), pochyłość podłogi (4%), nacisk statyczny osi (10%), sposób wejścia do kabiny motorniczego (5%), liczba siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi (1%). Punktowane będą dodatkowe (oddzielne) drzwi wejściowe do kabiny motorniczego.
Pierwszy pojazd ma zostać dostarczony w ciągu 24 miesięcy od zawarcia umowy. Na realizację dostaw pozostałych tramwajów przeznaczono maksymalnie 37 miesięcy. O skorzystaniu z prawa opcji zamawiający ma prawo poinformować w ciągu 27 miesięcy od zawarcia umowy. Tramwaje w ramach opcji zostaną dostarczone w terminie 7-15 miesięcy od zakończenia dostaw w ramach zamówienia podstawowego.
– Łącznie w najbliższych latach jest szansa na 86 pojazdów, co jest nową jakością – 46 z
poprzedniego przetargu (będą to Moderusy Gamma) i 24 (+ 16 w ramach prawa opcji) w ramach nowego przetargu – mówi Jacek Sutryk.