Partner serwisu
Komunikacja

Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław/wroclaw.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno
fot. Wrocławskie Inwestycje (klatka z filmu)Widok na budowę buspasa na Jagodno, na którym docelowo powstanie torowisko tramwajowe
Działające w imieniu miasta Wrocławskie Inwestycje przekazały do publikacji w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie tramwaju na Jagodno oraz poszerzenia ulicy Buforowej do czterech pasów ruchu. WI prowadzą obecnie budowę buspasa i to na nim powstanie trasa autobusowo-tramwajowa (TAT).

Powstający buspas jest przygotowany również pod budowę torowiska, ale do pokonania jest wciąż ta sama przeszkoda - linia kolejowa. Cała bogata historia z tramwajem na Jagodno krąży wokół linii kolejowej nr 285 prowadzącej do Sobótki. W marcu nastąpił przełom, bowiem resort infrastruktury opublikował projekt rozporządzenia, które reguluje zasady przecinania się torowisk.

Jeden przetarg, dwa zadania

Zwycięzca przetargu będzie miał dwa zadnia. Poza zaprojektowaniem linii tramwajowej, ma również zająć się ulicą Buforową. Miastu zależało, żeby obu zadań podjął się jeden zespół, aby koncepcja skrzyżowań, sygnalizacji sterujących ruchem itp., była spójna.

Buforowa na całej długości będzie drogą czteropasmową z dodatkowymi pasami przy skrzyżowaniach i drogami pomocniczymi. Tym mieszkańcom Jagodna, którzy nie przesiądą się do tramwaju, ma to ułatwić dojazd samochodami do centrum. Obecnie Buforowa ma po dwa pasy w ruchu w każdym kierunku tylko na początkowym odcinku. Za ulicą Konduktorską zbiegają się one do jednego pasa w każdą stronę.

Tramwaj na Jagodno to wciąż wyzwanie

Zaprojektowanie torowiska na buspasie nie powinno być życiowym wyzwaniem dla projektanta. Jego konstrukcja przewiduje przenoszenie obciążeń generowanych przez tabor tramwajowy. Tory zostaną osadzone na betonowej płycie, specjalnie zaprojektowanej pod tramwaje. Przystanki również są dostosowane do obsługi zarówno autobusów jak i tramwajów.


To jedno z najbardziej znanych miejsc we Wrocławiu: tory kolejowe przecinające ul. Bardzką. W tym miejscu od lat nie mogą skrzyżować się tory tramwajowe z kolejowymi.
Nowe przepisy być może to zmienią. Na razie tory przetnie wydzielony buspas, który będzie gotowy za rok (fot. Bartosz Chochołowski, wroclaw.pl)


Zaprojektować trzeba sieć trakcyjną oraz stację prostownikową i zasilanie do niej. Najtrudniejsze może się okazać uzgodnienie z kolejarzami sposobu, w jaki tory tramwajowe mają się krzyżować z kolejowymi. Największym wyzwaniem być może będzie króciutki odcinek między wiaduktem kolejowym a rondem Wolnej Ukrainy.


Magistrat liczy, że PKP Polskie Linie Kolejowe zgodzą się na skrzyżowanie, bowiem będzie ono mieć statut rozwiązania tymczasowego. Funkcjonować ma tylko kilka lat. PLK deklarują bowiem, że linię 285 wyniosą na nasyp, co rozwiąże problem skrzyżowania raz na zawsze. Tory tramwajowe będą przebiegać pod kolejowymi. Jednak w optymistycznym wariancie nastąpi to najwcześniej za osiem lat.

Do tego czasu, na zasadzie odstępstwa, tymczasowo, być może będzie możliwe wybudowanie torowiska z krzyżownicą tramwajowo-kolejową. Projektant będzie uzgadniał szczegóły z PLK dopiero po tym, gdy rozporządzenie resortu infrastruktury zacznie obowiązywać, co ma stać się jesienią.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5