Jest sprawny mechanicznie i niedługo wyjedzie na wrocławskie torowiska. Zabytkowy tramwaj-opryskiwacz o numerze G-061 z 1927 roku, przeszedł badania techniczne dopuszczające go do ruchu.
Jego remont, na zlecenie miasta Wrocław, przeprowadził wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM).
Wagon zbudowano we Wrocławiu przy ul. Legnickiej, prawie 100 lat temu. Początkowo był jeżdżącą szlifierką. Szlifowanie szyn miało za zadanie zmniejszyć hałas. Na jego podwoziu posadowiono cysternę z wcześniejszego wagonu-polewaczki. Zbiornik o pojemności 4 m3 służył do przewożenia wody. Strumień wody pod ciśnieniem usuwał wszelkie zabrudzenia (pył, piasek, miazgę liści itp.), utrudniające proces wygładzania powierzchni szyn. Ponieważ tramwaj nie posiadał przedziału pasażerskiego (we wnętrzu znajdował się zbiornik), burty były pozbawione okien. Najprawdopodobniej w 1975 r. jeżdżąca szlifierka została przebudowana na wagon-opryskiwacz. Wykorzystywany był do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Odtąd służył do spryskiwania torowisk płynnym środkiem do usuwania chwastów.
Prace związane z jego remontem rozpoczęły się prawie trzy lata temu. W styczniu 2023 roku, po prawie ćwierćwieczu postoju, wagon został uruchomiony ponownie. Urząd Miasta Wrocław odwiedził go wówczas z kamerą:
Od tego czasu wymieniono m.in. blachy poszycia wagonu. Wykonano także szereg innych prac, takich jak montaż okien na pomostach, wymiana szyb, odrestaurowanie drzwi, wykonanie stopni wejściowych, prace stolarskie czy elektryczne.
To jeszcze nie koniec renowacji. Jak informują członkowie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego - wagon czekają nadal m.in. montaż pompy i spryskiwaczy, a także prace wykończeniowe. Jest jednak w pełni sprawny mechanicznie i może wyjechać na torowisko.
Wyruszy na tory, by podlewać zielone torowiska
Plan jest taki, by wykorzystać odrestaurowany zabytek do podlewania wodą zielonych torowisk. A tych we Wrocławiu jest coraz więcej. Powstały i powstają m.in. wzdłuż Legnickiej, Starogroblowej, Popowickiej czy Kosmonautów.
Zieleń między torami tłumi dźwięki – tramwaj jest cichszy niż jadący po szynach w betonie. Nie wznieca także kurzu. Rośliny zatrzymują wodę, schładzają powietrze (co jest ważne w warunkach miejskiej wyspy ciepła), absorbują dwutlenek węgla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.