Wrocław ogłosił właśnie przetarg na wykonanie projektu nowej trasy tramwajowej na Księże Wielkie. Ten blisko 2-kilometrowy odcinek, będący wydłużeniem trasy do obecnej pętli Księże Małe miałby liczyć 4 przystanki wraz z pętlą końcową i miałby powstać do końca 2030 roku.
Wrocław właśnie rozpisał przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy Alei Opolskiej wraz z wydłużeniem obecnej trasy tramwajowej z Księża Małego na Księże Wielkie. To niespełna 2 kilometry zupełnie nowej linii tramwajowej, w końcu docierającej do granicy miasta.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dwóch wariantów koncepcji dla rozbudowy i przebudowy ulicy Krakowskiej i ulicy Opolskiej we Wrocławiu, na odcinku od węzła na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej z al. Armii Krajowej do skrzyżowania ul. Opolskiej i ul. Łąkowej położonej w obrębie gminy Siechnice. Wariant 1 dotyczy zachowania istniejącego układu drogowego, a także rozbudowy jednotorowego odcinka linii tramwajowej do dwóch wydzielonych torów na brakującym fragmencie, od Głubczyckiej do pętli końcowej Księże Małe, wraz z dopuszczeniem ruchu autobusów na torowisku i możliwością wydłużenia wydzielonego torowiska do Krakowskiej, w przypadku możliwości terenowych.
Wariant drugi dotyczy zaprojektowania na całym odcinku trasy TAT (Autobusowo-Tramwajowej) po jednej stronie ulicy Opolskiej wraz z uwzględnieniem skrzyżowania z Trasą Krakowską. W tym celu dopuszcza się przesunięcie jezdni dla aut. Na podstawie jednego z dwóch wariantów zostanie zrealizowana ostateczna dokumentacja projektowa.
Przewidziano wykonanie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych na wysokości obecnej pętli Księże Małe, a następnie na wysokości ulicy Zagłębiowskiej - przed skrzyżowaniem z tą ulicą, ulicy Sosnowieckiej, przed skrzyżowaniem z tą ulicą oraz przystanku Brochowska za skrzyżowaniem (patrząc od strony centrum miasta). Ponadto tuż przed nową pętlą ma pozostać rezerwa terenowa pod zespół przystankowy - miałoby to zapewne ułatwić przesiadki drzwi w drzwi do autobusów podmiejskich. Przystanki pojawią się również na samej pętli, dla wsiadających oraz wysiadających z tramwajów. Przystanki tramwajowo-autobusowe mają mieć 54 metry długości, pojedyncze przystanki tramwajowe 34 metry długości, natomiast pojedyncze przystanki autobusowe 20 metrów długości.
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa na Księżu Wielkim ma znaleźć się za cmentarzem brochowskim, w rejonie obecnych nieużytków porośniętych zielenią i ma być przystosowana do obsługi 3 linii tramwajowych oraz linii autobusowych, w tym również elektrobusów. Pętla ma umożliwiać postój minimum 4 autobusów przegubowych oraz być wyposażona w dwa stanowiska ładowania dla autobusów elektrycznych poza peronami przystankowymi. Projektowane rozwiązania mają umożliwić integrację przystanku autobusowego dla wysiadających z przystankiem tramwajowym dla wsiadających pasażerów.
W rejonie pętli ma znaleźć się parking park&ride na 50 aut, punkt socjalny MPK oraz toaleta dla podróżnych, a także parking bike&ride. W związku z planowaną obsługą autobusów elektrycznych należy również zostawić rezerwę na ładowarki oraz trafostację.
Całość zadania ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast wybór jednego z dwóch wariantów ma odbyć się w ciągu 5 miesięcy od podpisania umowy.
Zapisy postępowania wskazują, że prace budowlane i konieczność ich nadzoru zakończą się pod koniec października 2030 roku, co oznaczałoby, że tramwaje dojadą do nowej pętli do końca 2030 roku,
tak jak do tej pory zapowiadało miasto. Koszt nowego odcinka
to około 100 mln złotych.