MPK Wrocław prowadzi przetarg na zakup 25 wieloczłonowych tramwajów. Zamawiający określił ciekawe warunki udziału: startować mogą firmy, które dostarczyły 20 elektrycznych pojazdów szynowych, w tym co najmniej pięć tramwajów rozumianych jako „pasażerskie pojazdy drogowe (…), podłączone do przewodów elektrycznych lub napędzane silnikiem spalinowym oraz poruszające się po szynach”. Od warunków udziału odwołuje się Modertrans.
Jak pisaliśmy, MPK Wrocław
rozpisało przetarg na zakup 25 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Zamawiający wymaga co najmniej trzyczłonowych tramwajów o długości do 32 m. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe. Więcej o wymaganiach piszemy
tutaj.
Termin składania ofert mija 30 kwietnia. Zgodnie z pierwotnie brzmiącymi zapisami specyfikacji w postępowaniu mogły brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały bądź realizują dostawy co najmniej 20 (dwudziestu) sztuk fabrycznie nowych elektrycznych pojazdów szynowych.
Od warunków udziału 10 lutego odwołała się firma Modertrans. Producent wskazał, że wymagane doświadczenie jest nieadekwatnie niskie względem przedmiotu zamówienia. Firma domagała się, by startować mogły firmy, które dostarczyły co najmniej 20 tramwajów, a nie ogólnie elektrycznych pojazdów szynowych. Ponadto co najmniej jeden z nich powinien był uzyskać dopuszczenie do ruchu na terenie Unii Europejskiej. „Interes odwołującego może doznać uszczerbku wskutek naruszenia konkurencji poprzez nadmiernie rozszerzenie kręgu wykonawców, także o takich, którzy nie dają należytego wykonania zamówienia” – przekonuje Modertrans.
Teraz zamawiający doprecyzował wymóg doświadczenia, spełniając częściowo oczekiwanie Modertransu. Pod pojęciem elektrycznego pojazdu szynowego – poruszającego się „wyłącznie po szynach z własnym napędem elektrycznym i bez własnego źródła energii (energia elektryczna pobierana jest z sieci trakcyjnej i zamieniana jest w silnikach elektrycznych na pracę mechaniczną)” – kryją się nie tylko tramwaj, ale też pociąg metra, elektryczny zespół trakcyjny bądź lokomotywa elektryczna. Ponadto MPK zastrzegło, że spośród 20 pojazdów elektrycznych co najmniej pięć to mają być tramwaje, zdefiniowane jako „pasażerskie pojazdy drogowe o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączone do przewodów elektrycznych lub napędzane silnikiem spalinowym oraz poruszające się po szynach” (definicja z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ws. statystyki transportu kolejowego).
Warunek trzech lat będzie spełniony nie tylko, jeśli dostawy rozpoczęły się i zakończyła w okresie ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert, ale także jeśli realizacja kontraktu rozpoczęła się wcześniej, ale zakończyła się w okresie ostatnich trzech lat (to jest co najmniej jeden elektryczny pojazd szynowy – lub tramwaj – został dostarczony w okresie ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert).
Jednocześnie, dla porządku, Wrocław nie zmienił specyfikacji zamawianych tramwajów. Zmiana dotyczy wyłącznie warunków udziału i doświadczenia, jakim muszą wykazać się oferenci.