W parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki powstanie Mikrohub Wrocław. Towary z samochodów dostawczych będą tam przeładowywane na rowery cargo i rozwożone dalej po centrum. O tym, jak to będzie działało w rzeczywistości, rozmawiają już wrocławscy urzędnicy, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego oraz reprezentanci firm kurierskich i stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską.
Zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia nie są już wizją, a planem, który się realizuje. W środę, 17 lipca na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego o roboczej nazwie Mikrohub Wrocław.
Dostosowanie systemu do potrzeb
– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań – powiedział wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur.
Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy.
– Jak pokazały ankiety i badania przeprowadzone w ramach powstawania „Masterplanu…”, największym kłopotem związanym z dostawami w centrum są godziny dostaw oraz brak wyznaczonych miejsc na wyładunek. To powoduje zastawianie chodników i jezdni – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, lidera partnerstwa.
Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy.
Porozumienie wszystkich zainteresowanych
Porozumienie, które zawarto, jest przypieczętowaniem poszerzenia zeszłorocznej dwustronnej umowy (między miastem a uczelnią) o kolejne grupy zainteresowane mobilnością w centrum, czyli: przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów; ekspertów; przedstawicieli stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością.
– Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Minihub Wrocław w parkingu NFM
Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowym mówi się Minihub Wrocław.
– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. – Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba.
Takie rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku; jego celem jest zbadanie efektywności dostaw realizowanych z wykorzystaniem hubów przeładunkowych i rowerów towarowych).
– Czy miasto powinno angażować się w logistykę miejską? Naturalnie tak! Dlaczego? Ponieważ wierzymy, że to właśnie miasta mają unikalną pozycję, by kreować dobre rozwiązania na styku biznesu i mieszkańców. Rozwiązania, które dają realną szansę na poprawę transportu, mobilności oraz logistyki. Recepta jest wybitnie prosta - współpraca i dialog wszystkich interesariuszy: miasta, przedsiębiorców i mieszkańców. Podpisane porozumienie zdecydowanie się w ten kierunek wpisuje. Mikrohub przeładunkowy przy Narodowym Forum Muzyki i rowery cargo mogą stać się kluczem do odciążenia historycznego centrum od nadmiaru pojazdów spalinowych. Warto zadać pytanie: czy zmniejszenie emisyjności i poprawa jakości życia w centrum miasta to jedyne korzyści? Oczywiście, że nie! Mniej hałasu, więcej przestrzeni i lepsza organizacja dostaw to tylko część korzyści, które niesie ze sobą utworzenie hubu – mówi Maciej Mysona, z ZDG TOR, jednego z partnerów porozumienia.
Mysona liczy też, że do projektu będą dołączać kolejni partnerzy, a aktualnie są nimi m.in.: Allegro, Amazon, DPD, InPost, MAKRO Polska oraz Politechnika Wrocławska.
Kolejne plany
W planach jest też przeprowadzenie szczegółowych badań pod kątem organizowania dostaw towarów i zaplecza logistycznego w centrum miasta. Wnioski pozwolą podjąć dalsze kroki, choćby wypracować system miejsc postojowych dla dostawców w centrum.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.