Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania firmy Bozankaya od warunków udziału we wrocławskim przetargu na dostawy do 46 tramwajów. Oznacza to, że przetarg wreszcie po kilku miesiącach został odblokowany i jeszcze w czerwcu będziemy mogli poznać oferty potencjalnych uczestników.
W styczniu MPK Wrocław ogłosiło przetarg na dostawy 25 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj. Początkowo przewoźnik
dopuszczał szerokie grono producentów – także tramwajów spalinowych czy pojazdów elektrycznych innych niż tramwaj.
Po protestach potencjalnych wykonawców MPK dokonało korekty warunków udziału w przetargu. Zgodnie z
ostatnią modyfikacją startować mogą firmy, które dostarczyły przynajmniej jeden tramwaj, który został homologowany w krajach Unii, krajach-stronach porozumienia o zamówieniach rządowych bądź, z którymi Unia Europejska ma zawarte umowy o równym traktowaniu. Od tej zmiany, jeszcze w marcu, odwołała się turecka Bozankaya, której nowe warunki udziału uniemożliwiały start.
Wówczas przetarg tramwajowy we Wrocławiu utknął – Krajowa Izba Odwoławcza, do której trafiają tego typu protesty, zawiesiła bowiem posiedzenia z uwagi na pandemię koronawirusa. – KIO była do tej pory symbolem tego, jak powinna działać administracja. Rozprawy były szybko wyznaczane, pracowali jak w biznesie. Nagle przyszła pandemia i na trzy miesiące KIO zniknęła z rynku. Wisimy więc z przetargiem – ubolewał niedawno Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Szczęśliwie KIO wznowiła już posiedzenia i dzisiaj (17 czerwca) odblokowała wrocławski przetarg. – Mamy bardzo dobre wieści z KIO, która odrzuciła protesty producenta Bozankaya. Oznacza to, że przetarg na 46 nowych tramwajów dla Wrocławia będziemy mogli otworzyć już 24 czerwca, czyli za tydzień. Tym bardziej cieszy nas ta decyzja, ponieważ czekaliśmy na nią bardzo długo. Chciałbym również zaznaczyć, że nie jest to tylko dobra wiadomość dla MPK, ale przede wszystkim dla naszych pasażerów, dla których kupimy nowe, w całości niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje - komentuje Balawejder. Po stronie MPK stanęli też Modertrans i Siemens Mobility.
– Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie, w motywach rozpoznania odwołania wskazała Izba, że warunek udziału w postępowaniu ukształtowany przez Zamawiającego w wyniku dokonanej modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia jak również ogłoszeniu o zamówieniu jest proporcjonalny i związany z przedmiotem zamówienia. Izba uznała, że warunek ten nie zawęża sztucznie konkurencji, wynika z uzasadnionych potrzebami zamawiającego i jest zobiektywizowany – informuje Katarzyna Prowadzisz, rzecznik KIO.