Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wschodnia Wielkopolska chce stawiać na wodór, w tym na autobusy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wschodnia Wielkopolska chce stawiać na wodór, w tym na autobusy
fot. JRWodorowy Solaris w Koninie
W projekcie Funduszy Europejskich dla Wielkopolski na lata 2021-2027 znalazło się przedsięwzięcie dotyczące rozwoju niskoemisyjnego transportu w subregionie konińskim. W jego ramach mają zostać zakupione autobusy wodorowe oraz elektryczne, wprowadzony ma zostać także wspólny bilet integrujący komunikację miejską z regionalnymi przewozami autobusowymi oraz kolejowymi. Całość zadania ma szacunkową wartość około 330 milionów złotych.

W ramach nowej unijnej perspektywy województwo wielkopolskie przygotowało projekt Funduszy Europejskich dla Wielkopolski na lata 2021-2027. Ważnym punktem tego dokumentu mają być inicjatywy dotyczące transformacji wschodniej Wielkopolski, planowane do finansowania z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. FTS ma pomóc w przeobrażeniach gospodarczo-społecznych w regionach, które do tej pory opierały swój rozwój gospodarczy na węglu.

Wschodnia Wielkopolska otrzyma ponad 400 milionów euro na transformację?

W Polsce pierwotnie wyszczególniono 6 takich obszarów, a więc rejony województw wielkopolskiego, łódzkiego, lubelskiego, małopolskiego, śląskiego oraz dolnośląskiego. Jak donosi jednak poznańska Gazeta Wyborcza, województwo lubelskie wypadło z tej puli, dlatego też wschodnia Wielkopolska może liczyć na większe fundusze niż pierwotnie zakładano. Zamiast 387 milionów euro, będzie to kwota co najmniej 414 milionów, o czym Wyborczą poinformował Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

W projekcie Funduszy Europejskich dla Wielkopolski możemy znaleźć listę inwestycji, które mają zostać zrealizowane w ramach całego programu. Są to np. budowa linii produkcyjnej, mającej posłużyć do seryjnej produkcji pojazdów wodorowych, szkolenia i projekty dotyczące podnoszenia kompetencji i aktywizacji zawodowej pracowników Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu ich przebranżowienia czy też projekt o nazwie “Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”.

Wspólny projekt samorządów i przewoźników

Liderem tej ostatniej inicjatywy jest miasto Konin, a poza nim w projekcie uczestniczą także MZK Konin, PKS Konin oraz miasta Turek, Słupca i Koło. Jakie działania mają zostać podjęte w ramach projektu?

– Przedsięwzięcie polega na rozwoju zintegrowanego proekologicznego transportu publicznego w subregionie konińskim poprzez przebudowę całego subregionalnego transportu wraz z rozwojem infrastruktury komunikacyjnej. Planowane działania to zakup i wdrożenie wspólnego biletu dla MZK, PKS i PKP, system informatyczny dla pasażerów, budowa węzła przesiadkowego (dokumentacja i wykonanie), budowa stacji tankowania wodorem (dokumentacja i wykonanie), a także budowa zintegrowanego systemu ścieżek rowerowych prowadzących do węzła przesiadkowego (dokumentacja i wykonanie) oraz budowa stacji ładowania elektrycznego dla samochodów osobowych – przekazała nam przedstawicielka lidera projektu, a jednocześnie zastępczyni kierownika Wydziału Rozwoju i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Koninie, Katarzyna Rejniak.

Będzie zakup elektrobusów i autobusów na wodór. Być może komunikacja miejska w Kole, Turku i Słupcy

Rejniak dodała także, że projekt ma objąć również budowę stacji ładowania dla elektrobusów oraz stacji serwisowej. Zdecydowanie najciekawszą częścią projektu jest planowany zakup autobusów wodorowych w liczbie około 30 sztuk oraz 10 elektrobusów. Wszystkie autobusy mają być wykorzystywane w realizacji kursów komunikacji miejskiej, a także regionalnej. Szacunkowa wartość projektu to około 330 milionów złotych. Warto dodać, że to właśnie w Koninie zadebiutował pierwszy w regularnym użyciu autobus wodorowy w Polsce.

Warto zauważyć, że poza Koninem, który już obecnie posiada rozbudowaną siatkę komunikacji miejskiej, w projekcie biorą udział także Słupca, Turek i Koło, a więc miasta nieposiadające miejskich autobusów. Dlatego zapytaliśmy Katarzynę Rejniak, czy wspomniane miejscowości stworzą nową siatkę połączeń, a więc w domyśle komunikację miejską.

– Na tym etapie nie zostało to jeszcze ustalone – odpowiedziała Katarzyna Rejniak.

Projekt zależny od funduszy europejskich, na razie ich nie ma

Oczywiście realizacja projektu będzie możliwa dopiero po uruchomieniu środków finansowych z Unii Europejskiej. Na razie nie zanosi się jednak, że stanie się to szybko i że Polska otrzyma zakładane fundusze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konin jednak nie kupi Polsatobusa

Komunikacja

Konin jednak nie kupi Polsatobusa

Witold Urbanowicz 18 maja 2023

Konin wybrał dostawcę autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin wybrał dostawcę autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 24 marca 2023

Konin z trzema ofertami na autobus wodorowy

Komunikacja

Konin z trzema ofertami na autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 30 stycznia 2023

Konin kupuje autobus wodorowy

Przestrzeń

Konin kupuje autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 14 października 2022

W Koninie testy kolejnego autobusu wodorowego

Komunikacja

W Koninie testy kolejnego autobusu wodorowego

Jakub Rösler 05 sierpnia 2022

Konin myśli o kolejnych autobusach wodorowych

Komunikacja

Zobacz również:

Konin jednak nie kupi Polsatobusa

Komunikacja

Konin jednak nie kupi Polsatobusa

Witold Urbanowicz 18 maja 2023

Konin wybrał dostawcę autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin wybrał dostawcę autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 24 marca 2023

Konin z trzema ofertami na autobus wodorowy

Komunikacja

Konin z trzema ofertami na autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 30 stycznia 2023

Konin kupuje autobus wodorowy

Przestrzeń

Konin kupuje autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 14 października 2022

W Koninie testy kolejnego autobusu wodorowego

Komunikacja

W Koninie testy kolejnego autobusu wodorowego

Jakub Rösler 05 sierpnia 2022

Konin myśli o kolejnych autobusach wodorowych

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5