Wrocław wrócił do rozmów o wspólnym bilecie. Koleje Dolnośląskie są zadowolone z przyjętego modelu rozliczeń w zależności od liczby zatrzymań pociągów, ale wskazują na zbyt niskie stawki. Natomiast drugi z przewoźników – Polregio – w krótkim stanowisku podkreśla, że propozycja jest analizowana.
Jak pisaliśmy, Wrocław złożył samorządowi województwa, spółkom Koleje Dolnośląskie i Polregio propozycję nowego modelu współpracy dot. honorowania Urbancard w pociągach przewoźników na terenie Wrocławia. Miasto jest gotowe płacić w oparciu o algorytm, uwzględniający liczbę zatrzymań pociągów. Propozycja została wysłana 19 maja.
– Jesteśmy zadowoleni z przyjęcia przez miasto naszej propozycji dotyczącej modelu rozliczenia. To miarodajna i przejrzysta metoda, która pozwala na wyliczenie wynagrodzenia – wskazuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Myśląc jednak o długofalowym rozwoju projektu kolei, zaproponowaliśmy gminie podpisanie nowej umowy do końca 2036 roku. Zależy nam na dobru pasażerów, którzy nie będą musieli zastanawiać się, czy krótkoterminowe umowy są przedłużane, a młodzież i seniorzy nadal będą mogli bezpłatnie podróżować w granicach miasta. Chcemy zachęcać wrocławian i Dolnoślązaków do korzystania z kolei, która jest ważną częścią komunikacji zbiorowej w stolicy regionu – dodaje. Wrocław proponował z kolei trzyletnią umowę – do 2024 r.
Przypomnijmy, że na mocy obowiązującej umowy z grudnia 2020 r. przewoźnicy otrzymują od miasta wynagrodzenie za jedno zatrzymanie pociągu w wysokości 47 zł netto. Na tej podstawie obliczany jest ryczałt dla przewoźników. Z tego tytułu wynagrodzenie Kolei Dolnośląskich to 5 346 000 zł netto (59,4% wartości umowy), natomiast Polregio otrzymuje 3 654 000 zł netto (40,6% wartości umowy).
Jak wskazują Koleje Dolnośląskie, zgodnie z nową ofertą przedstawioną przez gminę Wrocław miasto proponuje przyjęcie nowej stawki za zatrzymanie na poziomie 27,78 zł netto – to obniżenie wynagrodzenia aż o 41%. – Liczymy na kontynuację rozmów, które pozwolą na znalezienie optymalnego rozwiązania, ponieważ nie możemy się zgodzić na obniżenie stawki prawie o połowę. Energia elektryczna w tym roku wzrosła dla nas o 20%, a koszty przeglądów pociągów o 30%. Pomimo tych wzrostów proponujemy w przyszłym roku objęcie preferencyjną stawką w wysokości 39 zł netto, w pierwszym roku działalności, dziesięciu nowych przystanków, które w najbliższym czasie zostaną uruchomione we Wrocławiu – dodaje Bartłomiej Rodak.
Dla przejrzystości rozliczeń przewoźnicy proponują również określenie poziomu miesięcznej liczby zatrzymań na stacjach oraz ustalenia ich maksymalnego rocznego poziomu. – Aktualnie realizujemy we Wrocławiu ok. 380 tys. zatrzymań w skali roku. Propozycja miasta dotycząca ustalenia nowego poziomu liczby zatrzymań na poziomie 600 tys. to oczekiwanie zwiększenia liczby zatrzymań o 80% w stosunku do stanu obecnego. To poziom, który osiągniemy za kilka lat po uruchomieniu wszystkich nowych linii i wybudowaniu nowych przystanków. Zależy nam na wypracowaniu rozwiązania, które na 15 lat umożliwi darmowe przejazdy dla dzieci młodzieży i seniorów na obecnych zasadach – wyjaśnia Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
Nowa propozycja Kolei Dolnośląskich:
- Ponad 15-letni okres obowiązywania umowy od 1 lipca 2021 do 31 grudnia 2036 roku.
- Rozliczenie na podstawie liczbę zatrzymań na stacjach we Wrocławiu (obecnie na poziomie 382 800 rocznie).
- Całkowita liczba zatrzymań przyjmowana na dany rok po konsultacjach rozkładu jazdy z gminą Wrocław, która będzie miała możliwość zmniejszenia lub zwiększenia ich liczby.
- Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia „współorganizatora” kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta.
- Maksymalna roczna liczba zatrzymań w okresie trwania umowy na poziomie 690 000 zatrzymań rocznie – wzrost 80%.
- Preferencyjna stawka 39 zł netto za zatrzymanie na wszystkich nowych przystankach we Wrocławiu w 2022 roku.
- Utrzymanie dotychczasowego poziomu stawki za zatrzymanie w wysokości 47 zł netto na przystankach objętych obowiązującą umową.
- Suma wynagrodzenia dla przewoźników będzie obliczana na podstawie miesięcznej liczby zatrzymań pociągów oraz stawek przyjętych dla poszczególnych stacji.
- Honorowanie w pociągach biletów i zwolnień z opłat zgodnie z obowiązującym katalogiem biletów. Dzieci, młodzież i seniorzy, będą mogli korzystać z usług Kolei Dolnośląskich bezpłatnie. Wprowadzenie nowych zwolnień i ulg będzie konsultowane i potwierdzane z przewoźnikami.
Bardziej lakoniczne stanowisko zajmuje na razie drugi z przewoźników. – Rzeczywiście otrzymaliśmy propozycję ze strony miasta Wrocławia i analizujemy ją. O rezultacie negocjacji poinformujemy po ich zakończeniu – informuje Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.