Tramwaje Warszawskie odebrały od Hyundaia ostatni ze 123 zamówionych pojazdów. Jednocześnie spółka szykuje się do nowego przetarg na zakup 20 tramwajów z możliwością rozszerzenia zamówienia o maksymalnie 140 wozów.
Umowa zawarta w czerwcu 2019 r. obejmuje 123 tramwaje w trzech wersjach: 85 tramwajów dwukierunkowych 140N i 18 tramwajów jednokierunkowych 141N o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów 142N o długości do 24 m. Pierwszy pojazd
zadebiutował w ruchu w grudniu 2021 r., a dostawy zakończyły się w październiku 2023 r.
Ostatni pojazd w wersji krótkiej przejechał właśnie wymagane umową kilometry w ramach rozszerzonego testu niezawodności. – Przejęliśmy i odebraliśmy w czwartek 25 stycznia wszystkie 123 Hyundaie. Pojazdy są już własnością spółki Tramwaje Warszawskie – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki.
Przetarg zawierał też opcję na 90 wozów. Jednak z uwagi na brak ówczesny środków na zakup tramwajów, a także oczekiwania Hyundaia odnośnie do waloryzacji wynagrodzenia Tramwaje Warszawskie
zrezygnowały z jej realizacji.
Jak wylicza spółka, na jej stanie znajdują się obecnie 434 niskopodłogowe tramwaje oraz 165 składów klasycznych. – Każdego dnia na ulicach miasta 75 procent tramwajów to niskopodłogowce – mówi Maciej Dutkiewicz.
W najbliższych latach odsetek wozów niskopodłogowych ma się zwiększyć. Jeszcze w I kwartale spółka
chce ogłosić przetarg na zakup do 160 tramwajów. Zamówienie podstawowe będzie obejmować 20 wozów. Spółka zamierza skorzystać ze skromnych środków przewidzianych w KPO, a zamówienie będzie mogło zostać zwiększone, jeśli pojawią się dodatkowe fundusze. Tramwaje Warszawskie będą kupować pojazdy o długości od 31 do 33 m w wersji jedno- i dwukierunkowej.