Warszawski Transport Publiczny wraz z mieszkańcami stolicy wraca z wakacji. Od 2 września tramwaje, metro i większość linii autobusowych pojedzie stałymi trasami i zgodnie z podstawowymi rozkładami.
Na stołeczne ulice wyjedzie o ok. 200 autobusów i 100 tramwajów więcej niż w czasie wakacji. Wszystkie linie tramwajowe wrócą do częstotliwości kursowania sprzed wakacji – w zależności od rodzaju linii, tramwaje podjadą na przystanki co 4 minuty w godzinach szczytu (co 6 minut poza szczytem) lub co 8 minut w godzinach szczytu (co 12 minut poza szczytem) i 15 minut w weekendy. Pociągi metra będą kursowały częściej – na linii
M1 co 2 minuty i 20 sekund a na linii
M2 – co 2 minuty i 50 sekund w godzinach szczytu.
Po wakacjach na ulice wrócą autobusy linii
192, 225, 249, 308, 320, 332, 339, 340, 349, 356, 379, 809, 815 i tramwaje
13 i
25. Autobusy linii
163, 164, 201 ponownie podjadą pod szkoły, a dla linii
121, 142, 150, 152, 164, 211, 226 wrócą kursy realizowane w dni nauki szkolnej.
Standardowe rozkłady jazdy wrócą dla linii
106, 107, 112, 117, 120, 122, 124, 125, 132, 134, 140, 142, 146, 147, 150, 152, 154, 162, 163, 167, 170, 173, 174, 177, 179, 182, 183, 184, 186, 188, 192, 194, 197, 201, 204, 208, 209, 210, 211, 212, 221, 225, 226, 249, 250, 256, 308, 317, 320, 326, 332, 338, 339, 340, 349, 356, 379, 411, 414, 500, 502, 503, 507, 509, 511, 514, 518, 520, 521, 523, 525, 527, 704, 705, 706, 709, 710, 714, 715, 719, 724, 727, 729, 735, 737, 739, 742, 743, 750, 809, 815, 850, E-1, L18, L27, L47, L48. Autobusy linii
107, 125, 134, 326, 411 będą kursowały swoimi zwykłymi trasami.
Autobusy linii
111, 131, 160, 176 i
180 utrzymają rozkłady obowiązujące przez ostatnie dwa miesiące. Rozkładów nie zmienią także
104 i
204 oraz
121, 181 i 303.
Do końca wakacji akademickich autobusy linii
114 nie będą miały dodatkowych kursów do UKSW. Przywrócone zostanie kursowanie linii
196 na pełnej trasie, ale na razie tylko w dni powszednie. Autobusy linii
401 będą kursowały według standardowego rozkładu jazdy, ale do października na skróconej trasie Ursus-Niedźwiadek – Metro Służew;
193 wrócą do podstawowych częstotliwości kursowania, a od października w weekendy będą jeździły częściej.
Stałe zmiany w autobusach
Nowy rok szkolny przyniesie także kilka nowości. We wrześniu, po wybudowaniu przystanków, autobusy linii
198 będą podjeżdżały w wybranych kursach do CLXIII Liceum Ogólnokształcącego przy ulicy J. Słowackiego 3.
Wprowadzone w czasie wakacji połączenie dwóch linii 118 i 222 w jedną sprawdziło się i pozostanie na stałe czyli
118 będzie kursowało z Mariensztatu przez centrum na Spartańską (aktualnie, z powodu przebudowy ulicy Spartańskiej, dojeżdża do J.P. Woronicza). Linia
159 nie wróci na Siekierki.
Oddany do ruchu zostanie odcinek remontowanej ulicy Jana Kazimierza i między Hubalczyków a J. Sowińskiego wjadą autobusy linii
105.
W Wawrze zmieni się trasa autobusów
161. Autobusy WTP pojadą nowo wybudowanymi ulicami Tawułkową i Liliową czyli tam, gdzie powstają nowe osiedla mieszkaniowe. Nowa trasa: Zbójna Góra - … - Panny Wodnej – Zasadowa – Tawułkowa – Liliowa – Bysławska – Poezji – Olecka (powrót: Olecka – Włókiennicza – Michalinki – Patriotów – Bysławska).
POP-y działają dłużej
Gdy dzieci i młodzież wracają do szkół, a mieszkańcy stolicy do pracy, również więcej osób korzysta z Punktów Obsługi Pasażerów. Dlatego we wrześniu i październiku godziny ich działania zostaną wydłużone:
- POP w Blue City będzie czynny od poniedziałku do soboty, między 10:00 a 20:00;
- pozostałe POP-y będą działać od poniedziałku do piątku między 7:00 a 20:00, w soboty dodatkowo czynne będą POP Centrum i POP Dworzec Wileński – we wrześniu między 8:00 a 15:00, a w październiku między 7:00 a 20:00;
- 28 września (sobota) wszystkie POP-y czynne będą jak w dni powszednie.
Warto pamiętać, że wizyta w punkcie nie zawsze jest konieczna. Wiele spraw komunikacyjnych można załatwić bez wychodzenia z domu, dzięki e-POP. Za jego pośrednictwem można np.:
- złożyć wniosek o Kartę Miejską, Kartę Ucznia, uprawnienia Karty Warszawiaka,
- złożyć reklamację (np. za wystawioną opłatę dodatkową),
- sprawdzić zadłużenie z tytułu niezapłaconych opłat dodatkowych,
- umówić się na spotkanie informacyjne, np. dotyczące abonamentu w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego albo zawieszenia biletów długookresowych.