By Stefan Tesche-Hasenbach, Wuppertaler Stadtwerke AG, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Rozpoczęła się naprawa estakady z torem miejskiej kolejki podwieszanej w Wuppertalu. Uszkodzone jesienią ubiegłego roku elementy konstrukcji zostaną wymienione na nowe. Przywrócenie nietypowego środka komunikacji miejskiej do eksploatacji może nastąpić w sierpniu.
Do wypadku doszło 18 listopada ubiegłego roku. Fragment szyny zasilającej ułamał się i spadł na położoną poniżej Siegfriedstrasse, uderzając w tył przejeżdżającego samochodu. Choć do tragedii niewiele brakowało, nikt nie odniósł obrażeń. Natychmiast po zdarzeniu kursowanie kolejki zawieszono do odwołania. Za jej pociągi kursuje autobusowa komunikacja zastępcza, obsługiwana przez 26 pojazdów.
Badanie przyczyn wypadku było prowadzone niezależnie przez przewoźnika, instytucje dozoru technicznego oraz prokuraturę. Gruntownie sprawdzono stan torów, podtrzymującej je estakady oraz taboru. Przeprowadzone ekspertyzy wykazały, że uszkodzenie podwieszanego toru jest poważniejsze, niż wskazują na to widoczne gołym okiem zniszczenia. Od estakady oddzieliło się prawie 350 metrów toru. Sposoby wyeliminowania zagrożenia oraz termin przywrócenia kolejki do eksploatacji pozostawały przez dłuższy czas nieznane.
Według informacji podawanych przez zarządcę kolejki naprawa będzie trwała ok. dwóch tygodni. Samo jej przeprowadzenie nie wystarczy jednak, by kolejka mogła wznowić Kursowanie. Potrzeba podjęcia dalszych, niesprecyzowanych na razie środków bezpieczeństwa. Zarządca infrastruktury wykorzystuje przymusową przerwę także na wykonywanie prac utrzymaniowych. Realnym terminem przywrócenia ruchu jest sierpień. Poprzednia przerwa w funkcjonowaniu systemu, również uzasadniana względami bezpieczeństwa, miała miejsce na przełomie 2009 i 2010 r.
Budowa systemu kolei podwieszanej rozpoczęła się – po długotrwałych przymiarkach – w roku 1898. W dwa lata później odbyły się jazdy próbne. W jednym z testowych przejazdów wziął udział cesarz Rzeszy Niemieckie Wilhelm II Hohenzollern (do dziś zachował się historyczny wagon z tamtego okresu, zwany “cesarskim”). Regularne przewozy uruchamiano w trzech etapach w latach 1901-1903. Między końcem roku 1944 a 1946 z powodu zniszczeń w czasie alianckich nalotów bombowych kolej nie kursowała. Wymiany taboru miały miejsce w latach 1972 oraz 2016-2018. W 2013 r. zmieniono napięcie prądu zasilania z 600 na 750 V.
Wyrazem niepokoju o przyszłość nietypowego środka transportu stało się publikowane w lokalnych mediach hasło: “Wuppertal bez Schwebebahn byłby tym, czym Rzym bez Koloseum”. Kolejka jest jednak nie tylko atrakcją turystyczną i szeroko rozpoznawalnym symbolem Wuppertalu, ale także ważnym elementem systemu transportowego. Rocznie korzysta z niej ok. 25 milionów osób. Długość linii między Oberbarmen a Vohwinkel przez centrum miasta wynosi ponad 13 km, z czego większość przebiega nad doliną rzeki Wupper. Przystanków po drodze jest 20. Na najszybszych odcinkach podwieszane wagony rozwijają prędkość 60 km/h. System kolejki jest objęty ochroną konserwatorską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.