PKP PLK rozstrzygnęły wielki przetarg na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co jest wstępem do przebudowy linii średnicowej. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa, tunel tramwajowy oraz hala peronowa. Wykonawcą został Budimex, który pokonał konkurencję w aukcji elektronicznej.
– Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie. Wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni setki miejsc pracy. Po modernizacji Warszawa Zachodnia stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy z prawdziwego zdarzenia łączącym transport kolejowy z autobusowym i komunikacją publiczną – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
W ramach prac istniejący tunel pieszy zostanie poszerzony i wydłużony do peronu linii obwodowej (obecnie nr 8), stając się podziemnym dworcem. Powstaną nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, które zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Przewidziano również budowę budynku wielofunkcyjnego z halą dworcową w miejscu istniejącego budynku dworcowego od strony Tunelowej. Całość przykryje hala peronowa. Zaplanowano także
realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2 (powstanie jako pustka technologiczna do późniejszego wykorzystania w czasie przedłużania linii tramwajowej z Dw. Zachodniego na Wolę). Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą. Przebudowany zostanie też układ torowy. Umożliwi on swobodny przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i tym samym stworzenie bezpośrednich połączeń SKM Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Jak wylicza PKP PLK, kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
– Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju – powiedział Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Termin składania ofert minął w połowie lutego. O zamówienie, prowadzone przez PKP PLK i Tramwaje Warszawskie,
ubiegały się cztery firmy z ofertami na kwoty od 2,826 mld zł brutto do 4,801 mld zł brutto. To znacznie powyżej budżetu, określonego na kwotę 1,952 mld zł brutto, ale przewidziano aukcję elektroniczną, co ostatecznie pozwoliło zbić wysokie ceny. Jej zwycięzcą został Budimex.
Dziś (18 maja) PKP PLK oficjalnie rozstrzygnęły postępowanie. Oficjalnie wygrała je firma Budimex z ofertą na kwotę 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto). Jak informuje PKP PLK, podpisanie umowy planowane jest na lipiec. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace na stacji. Wykonawca zaoferował wykonanie prac w ciągu 1101 dni (nieco ponad trzy lata) od zawarcia umowy. Prace mają potrwać do 2023 r.
Jednocześnie, jak pisaliśmy, w trakcie projektowania znajduje się 1,6-kilometrowa linia tramwajowa między Dw. Zachodnim a Grójecką. Zostanie ona poprowadzona tunelem pod Parkiem Zachodnim z wyjściem w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. Umowę z wykonawcą, krakowską firmą Progreg, Tramwaje Warszawskie
zawarły w styczniu. Projektant ma 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem zgód i pozwoleń.