Na razie rekord prędkości hyperloopowego poda, czyli środka transportu, który ponoć ma zrewolucjonizować transport publiczny w przyszłości, to 386 km/h. Ale Elon Musk zapowiada, że niedługo rozpędzi swojego poda do prędkości przekraczającej 600 km/h.
Elon Musk, miliarder, który rozpropagował ideę hyperloopa kilka lat temu, najwyraźniej włącza się w wyścig, w który rywalizuje z innym miliarderem, Brytyjczykiem Richardem Bransonem, który pod koniec zeszłego roku przejął spółkę Hyperloop One (dziś to już Virgin Hyperloop One). To właśnie ta firma zaczęła jako pierwsza zbudowała model poda, czyli kapsuły, w której mają siedzieć pasażerowie i rozpędzać ją do ponad 300 km/h na swoim torze w Nevadzie. Ta granica została złamana w sierpniu zeszłego roku.
Musk w tym czasie rozstrzygał konkurs dla zespołów studenckich z całego świata, na projekt kapsuły (wśród uczestników był też zespół HyperPoland). Zwycięska drużyna z uniwersytetu w Monachium pobiła nieznacznie rekord Hyperloop One, ale kilka dni później Musk zatwittował, że przetestował swojego poda, zbudowanego przez SpaceX. Pojazd poruszający się na gumowych kołach, był w czasie konkursu używany do „popychania” niektórych studenckich kapsuł, które generalnie korzystały z magnetycznej lewitacji, ale w niektórych przypadkach wymagały wstępnego rozpędzenia. Na sucho pojazd Muska miał osiągnąć 355 km/h.
Musk długo nie cieszył się rekordem, bo w grudniu, przy okazji ogłoszenia przejęcia Hyperloop One przez Bransona, jego rywale poinformowali o teście, w czasie którego rozpędzili poda do 386 km/h.
Teraz Musk zapowiada na twitterze, że niedługo znów przeskoczy rywali. „Test poprawionego poda SpaceX/Tesla już niedługo. Spróbujemy rozpędzić go do połowy prędkości dźwięku (i wyhamować) na dystansie, mniej więcej, 1,2 km” – napisał. Po czym dodał: „To trochę szaleństwo, na tak krótkim odcinku, dość łatwo może się skończyć w strzępach metalu. Ale to i tak ekscytujące”.
Prędkość dźwięku to ok. 1225 km/h. Połowa tej prędkości to znacznie więcej niż dziś osiągają hyperloopowe pody. W założeniach ten środek transportu ma się poruszać jeszcze szybciej – ma wozić pasażerów i towary z prędkością przekraczającą 1000 km/h.
Na razie hyperloop to zapowiedzi, choć dużo bardziej konkretne niż jeszcze 2–3 lata temu. Branson jest po wstępnych rozmowach z władzami Bombaju i innego indyjskiego miasta Pune, które hyperloop miałby połączyć do końca 2021 r. Nad własną wersją hyperloopa opartą o Koleje Dużych Prędkości pracują Chińczycy. Z kolei firma Muska Boring Company otrzymała od władz Waszyngtonu zezwolenie na ziemne prace przygotowawcze do budowy tunelu, który miałby połączyć amerykańską stolicę z Nowym Jorkiem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.