W drugiej części wywiadu z portalem Transport-publiczny.pl Dariusz Obcowski i Władysław Michałowicz z Zarządu Yunex Sp. z o.o. opowiadają o trendach w obszarze zarządzania ruchem drogowym, kluczowych przyszłych projektach ITS wPolsce, zrównoważonej mobilności i tunelowych doświadczeniach
Jakie trendy w obszarze mobilności miejskiej dostrzega Yunex Traffic na najbliższe lata?
Dariusz Obcowski (Prezes Zarządu): Jako Yunex Traffic widzimy przede wszystkim dwa główne. Pierwszy z nich to szeroko rozumiane „smart city” - integracja rozwiązań miejskich w jeden spójny system, obejmujący łączność, analizę danych, ścieżki rowerowe, wynajem rowerów, budowę buspasów – wszystko co przekłada się na ruch w mieście. Całość połączona z monitoringiem i analityką ruchu. Kluczem do wdrożenia idei smart city będzie budowa stref czystego powietrza/czystego transportu, wzorem tego jak funkcjonuje to w innych miastach zachodnich np. w Londynie. W tych strefach ograniczany będzie samochodowy transport indywidualny jeśli nie spełnia określonych norm, na rzecz promowania i wspierania transportu zrównoważonego - publicznego, pieszego i rowerowego.
Władysław Michałowicz (Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy): Prace nad powstaniem takich stref w naszym kraju już trwają. Liderem pod tym kątem jest Warszawa, która obecnie przeprowadza szerokie konsultacje m.in. z mieszkańcami, inwestorami, centrami logistycznymi, firmami kurierskimi, zaopatrzeniowymi, zarządcami ruchu w zakresie stołecznej Strefy Czystego Transportu (SCT). Będzie to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. Celem jest wypracowanie wspólnego modelu rzeczywistego „czystego” transportu, bez zakłócenia normalnego funkcjonowania życia w mieście. Drugą miejscowością, która pracuje nad swoją strefą jest Kraków. Jak zmieniło się postrzeganie ITS na przestrzeni ostatnich 20 lat?
WM: Zaczynaliśmy od podstaw – pierwszy etap obejmował wdrożenie elementów systemu sterowania ruchem w specyficznych warunkach lub na konkretnych odcinkach. Kolejnym etapem było stopniowe rozszerzanie funkcjonalności o dodatkowe elementy i obszary oraz działania edukacyjne z zakresu prezentowania korzyści dla miast i regionów z wdrożenia systemów ITS.
DO: Obecnie jako Polska możemy mówić o trzecim etapie rozwoju. Systemy sterowania ruchem stały się jednym z podstawowych narzędzi do zarządzania nie tylko ruchem, ale również zarządzania miastem, planowania kierunków rozwoju miasta. Tworzone scenariusze i symulacje pomagają w rozwoju zrównoważonego miasta dbającego o komfort mieszkańców w aspekcie mobilności i bezpieczeństwa przy jednoczesnym znacznej redukcji poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy. Czy nowa perspektywa unijna zakłada także wspieranie projektów z zakresu ITS?
DO: Wiele zależy od finansowania z UE – projekty z zakresu smart city, czy wprowadzania stref czystego powietrza będą współfinansowane ze środków unijnych.
WM: Szybki wzrost liczby ludności obciąża systemy transportowe i sieci drogowe głównych miast na całym świecie. Rosnący poziom zatłoczenia, opóźnień i zanieczyszczenia powietrza prowadzi do spadku jakości życia. Dlatego wiele nowych projektów miejskich związanych z ITS będzie dotyczyć przede wszystkim rozwiązań poprawiających jakość środowiska. My już wdrażamy takie rozwiązania np. poprzez priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych, oszczędne 1-watowe sygnalizatory w Rzeszowie czy Zielonej Górze, czy zarzadzanie ruchem poprzez dane zanieczyszczeniowe rozwijane w Tychach.
Jakie będą priorytety dla Yunex Traffic w najbliższych latach?
DO: Polski oddział Yunex Traffic jest postrzegany przede wszystkim jako spółka z ogromnym doświadczeniem miejskim – poza realizacją projektów w mieście nasi inżynierowie regularnie świadczą usługi na całym świecie przy projektach zagranicznych w Portugalii, Serbii, Kolumbii, czy Islandii – to jeden z obszarów na który mocno stawiamy. Drugi z nich to inwestycje pozamiejskie, w szczególności tunelowe, w których dzięki współpracy i doświadczeniu z Mundysem mamy szansę zaistnieć na większą skalę. Inwestycji tunelowych w Polsce jest obecnie bardzo dużo, a będzie jeszcze więcej. Mowa tutaj zarówno o budowie tuneli pod rzekami (np. Gdańsk, Świnoujście), przebijanie się przez góry (cały ciąg tunelów na Zakopiance, czy w rejonie Podkarpacia), czy też tuneli w miastach, w których przoduje Kraków.
WM: Pierwszy projekt ITS, który realizowaliśmy dotyczył właśnie tunelu Wisłostrady w 2003 r. W latach 2007-2008 rozpoczęliśmy prace nad wdrożeniem systemu zarządzania ruchem w jedynym w Polsce tunelu przeznaczonym wyłącznie na potrzeby ruchu tramwajowego o nazwie Krakowski Szybki Tramwaj (KST). Od 2010 r. Yunex Traffic zajmuje się także zarządzaniem ruchem w tunelu drogowym im. Św. Rafała Kalinowskiego pod krakowskim Dworcem Głównym. W latach 2016-2019 realizowaliśmy także działania w obszarze serwisu i utrzymania w liczącym blisko 1,5km tunelu drogowym pod „Martwą Wisłą” w Gdańsku. Od 2019 r. utrzymujemy system sterowania ruchem dodatkowych 4 tuneli (3 drogowych i jednego tramwajowego) w ramach Trasy Łagiewnickiej.
DO: By się rozwijać będziemy czerpać także na pewno z globalnego doświadczenia inżynierów Yunexa. Nasza firma działa w ponad 40 krajach na całym świecie, zatrudniając ponad 3300 pracowników. Jej inteligentne rozwiązania w zakresie mobilności są wykorzystywane m.in. w takich miastach jak Dubaj, Londyn, Berlin, Bogota i Miami. Firma jest jedynym dostawcą na świecie, który spełnia wszystkie główne regionalne standardy technologii ruchu drogowego w UE, Wielkiej Brytanii, Azji i obu Amerykach. Jest to zatem bardzo dobra baza, by najnowsze rozwiązania z zakresu ITS wprowadzać także na polskim rynku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.