Przygotowanie infrastruktury do ruchu pojazdów autonomicznych wymaga inwestycji w zaawansowany technicznie sprzęt – przekonywali podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta przedstawiciele firmy Yunex. Spółka zachwalała też swoje rozwiązania sterowania ruchem w mieście , energooszczędne sygnalizatory i totemy rowerowe. Pierwsze polskie miasta zaczęły już ich wdrażanie.
– Choć pojazdy autonomiczne uznaje się za przyszłość transportu, niewiele mówi się o infrastrukturze, która powinna je wspierać – zwrócił uwagę Łukasz Borowski z Yunex Traffic. Oferowana przez firmę technologia V2X pozwala pojazdom komunikować się zarówno z elementami infrastruktury, jak i między sobą dwustronnie. Możliwe są również inne zastosowania, niepowiązane bezpośrednio z ruchem pojazdów. – Można w ten sposób też informować np. osoby niewidome o wskazaniach sygnalizacji świetlnej – podał przykład Borowski.
Wygoda dla kierowców…
Na kompleksowe rozwiązanie składa się urządzenia OBO2X montowane w pojeździe (dziś stosowane do
tollingu w ciężarówkach), jednostki przydrożne RSU2X (przysyłające informacje do centrali) i sam system centralny. Korzyści – według przedstawiciela Yunex – obejmują poprawę zarówno bezpieczeństwa, jak i płynności ruchu oraz komfortu prowadzenia pojazdu. – Zamiast niezgodnych z przepisami „sekundników” przy sygnalizatorach świetlnych dajemy możliwość wskazywania, z jaką prędkością trzeba jechać, by zdążyć na zielone, o ile jest to w ogóle możliwe – poinformował mówca. Podobne możliwości dają też działające już w Warszawie
totemy rowerowe Yunex, wyposażone w czujniki radarowe.
Inną funkcją może być wykrywanie przejazdów na czerwonym świetle. System, w zależności od ustawień, może natychmiast przekazywać ostrzeżenie kierowcy lub od razu zgłaszać wykroczenie organom ścigania.
…i bezpieczeństwo poza miastem
Kolejna funkcjonalność systemu to udzielanie poprzez sygnalizację priorytetu autobusom i pojazdom uprzywilejowanym. – Pierwsze polskie wdrożenie miało miejsce w Tychach. Działają też już systemy sygnalizacji zajętości parkingów, w tym – „Parkuj i Jedź” – kontynuował Borowski. Lista możliwości obejmuje też – między innymi – strefowy nadzór dostępu do poszczególnych obszarów miejskich czy zarządzanie strefami załadunku.
Na drogach szybkiego ruchu kierowcy wszystkich pojazdów podpiętych do systemu mogą sprawniej, niż pozostali, otrzymywać ostrzeżenia o konieczności utworzenia korytarza życia, zatorach przed nimi czy o warunkach pogodowych. V2X może nawet wyświetlać na pulpicie znaki drogowe, podobnie jak system ETCS na kolei.
Na całym świecie systemy i urządzenia Yunex wybrało ponad 5 tysięcy klientów z
Europy, Azji, Australii, Ameryki Północnej i Południowej oraz Bliskiego Wschodu. Dostarczane przez firmę systemy zarządzania ruchem działają w ponad 600 miastach. – Polska nie należy do programu C-ITS, ale szybko i w dużym zakresie wdrożono go w Austrii, ku zadowoleniu kierowców – podkreślił Borowski. Systemem objęto ok. 2200 km austriackich autostrad i dróg szybkiego ruchu, wzdłuż których zamontowano 525 urządzeń RSU. Jak twierdzi Yunex, dzięki możliwości bezpośredniej wymiany informacji między pojazdami a infrastrukturą udało się uzyskać gotowość do wprowadzenia jazdy zautomatyzowanej.
Tychy są pierwsze
Pierwsze polskie wdrożenie V2X ma miejsce
w Tychach. Tworząc swój system ITS, władze tego miasta postanowiły nadać priorytet komunikacji miejskiej oraz pojazdom służb ratunkowych. Urządzenia OBU zamontowano w 170 autobusach i 15 wozach straży pożarnej. Współpracują one z jednostkami RSU, w które wyposażono 44 skrzyżowania. – Podobną inwestycją interesują się już kolejne dwa miasta – ujawnił Borowski.
Menedżer sprzedaży Yunex Adam Grabalski omówił kolejne rozwiązanie w ofercie – system sygnalizacji świetlnej o najwyższej, zdaniem firmy, sprawności energetycznej na rynku. – Sterownik działa na napięcie 24 V, a nie 230 V, co w połączeniu z innymi innowacyjnymi rozwiązaniami daje mniejszy pobór prądu. Pilotaż prowadzony od początku 2018 r. na skrzyżowaniu Herberta – Bujaka w Krakowie wykazał nawet 80% oszczędności – przytoczył wyniki pomiarów Grabalski. Zaletą technologii jest ponadto najwyższy na rynku poziom zabezpieczeń SIL3, z reguły stosowany głównie w sygnalizatorach kolejowych, oraz system stałej oceny wydajności źródła światła.