Partnerzy serwisu:
Mobilność

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?
fot. Trapeze
Przygotowanie infrastruktury do ruchu pojazdów autonomicznych wymaga inwestycji w zaawansowany technicznie sprzęt – przekonywali podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta przedstawiciele firmy Yunex. Spółka zachwalała też swoje rozwiązania sterowania ruchem w mieście , energooszczędne sygnalizatory i totemy rowerowe. Pierwsze polskie miasta zaczęły już ich wdrażanie.

– Choć pojazdy autonomiczne uznaje się za przyszłość transportu, niewiele mówi się o infrastrukturze, która powinna je wspierać – zwrócił uwagę Łukasz Borowski z Yunex Traffic. Oferowana przez firmę technologia V2X pozwala pojazdom komunikować się zarówno z elementami infrastruktury, jak i między sobą dwustronnie. Możliwe są również inne zastosowania, niepowiązane bezpośrednio z ruchem pojazdów. – Można w ten sposób też informować np. osoby niewidome o wskazaniach sygnalizacji świetlnej – podał przykład Borowski.

Wygoda dla kierowców…

Na kompleksowe rozwiązanie składa się urządzenia OBO2X montowane w pojeździe (dziś stosowane do tollingu w ciężarówkach), jednostki przydrożne RSU2X (przysyłające informacje do centrali) i sam system centralny. Korzyści – według przedstawiciela Yunex – obejmują poprawę zarówno bezpieczeństwa, jak i płynności ruchu oraz komfortu prowadzenia pojazdu. – Zamiast niezgodnych z przepisami „sekundników” przy sygnalizatorach świetlnych dajemy możliwość wskazywania, z jaką prędkością trzeba jechać, by zdążyć na zielone, o ile jest to w ogóle możliwe – poinformował mówca. Podobne możliwości dają też działające już w Warszawie totemy rowerowe Yunex, wyposażone w czujniki radarowe.

Inną funkcją może być wykrywanie przejazdów na czerwonym świetle. System, w zależności od ustawień, może natychmiast przekazywać ostrzeżenie kierowcy lub od razu zgłaszać wykroczenie organom ścigania.

…i bezpieczeństwo poza miastem

Kolejna funkcjonalność systemu to udzielanie poprzez sygnalizację priorytetu autobusom i pojazdom uprzywilejowanym. – Pierwsze polskie wdrożenie miało miejsce w Tychach. Działają też już systemy sygnalizacji zajętości parkingów, w tym – „Parkuj i Jedź” – kontynuował Borowski. Lista możliwości obejmuje też – między innymi – strefowy nadzór dostępu do poszczególnych obszarów miejskich czy zarządzanie strefami załadunku.

Na drogach szybkiego ruchu kierowcy wszystkich pojazdów podpiętych do systemu mogą sprawniej, niż pozostali, otrzymywać ostrzeżenia o konieczności utworzenia korytarza życia, zatorach przed nimi czy o warunkach pogodowych. V2X może nawet wyświetlać na pulpicie znaki drogowe, podobnie jak system ETCS na kolei.

Na całym świecie systemy i urządzenia Yunex wybrało ponad 5 tysięcy klientów z Europy, Azji, Australii, Ameryki Północnej i Południowej oraz Bliskiego Wschodu. Dostarczane przez firmę systemy zarządzania ruchem działają w ponad 600 miastach. – Polska nie należy do programu C-ITS, ale szybko i w dużym zakresie wdrożono go w Austrii, ku zadowoleniu kierowców – podkreślił Borowski. Systemem objęto ok. 2200 km austriackich autostrad i dróg szybkiego ruchu, wzdłuż których zamontowano 525 urządzeń RSU. Jak twierdzi Yunex, dzięki możliwości bezpośredniej wymiany informacji między pojazdami a infrastrukturą udało się uzyskać gotowość do wprowadzenia jazdy zautomatyzowanej.

Tychy są pierwsze

Pierwsze polskie wdrożenie V2X ma miejsce w Tychach. Tworząc swój system ITS, władze tego miasta postanowiły nadać priorytet komunikacji miejskiej oraz pojazdom służb ratunkowych. Urządzenia OBU zamontowano w 170 autobusach i 15 wozach straży pożarnej. Współpracują one z jednostkami RSU, w które wyposażono 44 skrzyżowania. – Podobną inwestycją interesują się już kolejne dwa miasta – ujawnił Borowski.

Menedżer sprzedaży Yunex Adam Grabalski omówił kolejne rozwiązanie w ofercie – system sygnalizacji świetlnej o najwyższej, zdaniem firmy, sprawności energetycznej na rynku. – Sterownik działa na napięcie 24 V, a nie 230 V, co w połączeniu z innymi innowacyjnymi rozwiązaniami daje mniejszy pobór prądu. Pilotaż prowadzony od początku 2018 r. na skrzyżowaniu Herberta – Bujaka w Krakowie wykazał nawet 80% oszczędności – przytoczył wyniki pomiarów Grabalski. Zaletą technologii jest ponadto najwyższy na rynku poziom zabezpieczeń SIL3, z reguły stosowany głównie w sygnalizatorach kolejowych, oraz system stałej oceny wydajności źródła światła.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szczecin: Jest umowa na rewitalizację pl. Batorego

Przestrzeń

Szczecin: Jest umowa na rewitalizację pl. Batorego

inf. pras. UM Szczecin 18 listopada 2023

Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy

Komunikacja

Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy

Przemysław Farsewicz 18 listopada 2023

Zobacz również:

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Mobilność

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Redakcja/inf. pras. 07 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Szczecin: Jest umowa na rewitalizację pl. Batorego

Przestrzeń

Szczecin: Jest umowa na rewitalizację pl. Batorego

inf. pras. UM Szczecin 18 listopada 2023

Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy

Komunikacja

Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy

Przemysław Farsewicz 18 listopada 2023

Zobacz również:

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Mobilność

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Redakcja/inf. pras. 07 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5