Autonomiczne samochody „same” nie pojadą. Do rozwoju tej technologii potrzebne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej wymianę danych, zwiększającej bezpieczeństwo i efektywność samodzielnej jazdy.
Według analizy międzynarodowej firmy konsultingowej Roland Berger do 2025 r. globalny rynek infrastruktury dla pojazdów autonomicznych osiągnie poziom blisko 5 miliardów dolarów. Technologia V2X pozwoli miastom na zarządzanie ruchem drogowym w przyszłości i stanie się istotnym czynnikiem umożliwiającym oraz upowszechniającym autonomiczną jazdę.
Czym jest V2X?Współczesne samochody dostarczają kierowcom mnóstwo informacji na temat swojej pracy, a także tego, co dzieje się na zewnątrz – warunków pogodowych i nawierzchni. Odbywa się to poprzez zbieranie i przetwarzanie ogromnej ilości danych z otoczenia w kontakcie między pojazdem, a kierowcą.
Kolejnym etapem jest wdrożenie technologii V2X (ang. vehicle-to-everything). Co to oznacza? To zmiana podejścia do pojazdów, gdzie auto nie będzie tylko komunikować się z kierowcą, ale również z innymi pojazdami, infrastrukturą czy pieszymi.
Szerokie zastosowanie w mieście i poza nimNowa technologia V2X znajdzie zastosowanie w licznych sytuacjach na drodze.
- Wiele mówimy na temat autonomicznych pojazdów, ale równie ważna jest współpraca istniejących pojazdów z inteligentną infrastrukturą zbierającą mnóstwo danych. Dzięki rozwiązaniu V2X, I2X można wyświetlać komunikaty bezpośrednio w pojeździe – szacując z jaką prędkością należy się poruszać i ile potrwa jeszcze sygnał zielony, by przejechać płynnie na skrzyżowaniu – powiedział Łukasz Borowski, dyrektor serwisu w polskim oddziale firmy Yunex.
Komunikacja odbywa się za pomocą wdrożonych przez producentów pojazdów specjalnych aplikacji, ewentualnie na smartfonie (lub dedykowanych urządzeń dla starszych pojazdów) oraz przy zastosowaniu urządzeń zainstalowanych w infrastrukturze drogowej. Co ważne, system na bieżąco zbiera i analizuje dane, dostosowuje pracę sygnalizacji świetlnych oraz ma możliwość generowania ostrzeżeń i komunikatów w zależności od sytuacji na drogach i ulicach. Analityka odbywa się w modelu hybrydowym – w oparciu o dane ze sterownika sygnalizacji świetlnej, centrum sterowania ruchem oraz poprzez predykcje zmian w sieci (uczenie maszynowe). Takie rozwiązanie zapewnia większą płynność ruchu, co ma ogromny wpływ także na spadek zanieczyszczeń powietrza.
- Na podstawie czujników z infrastruktury w pojeździe w czasie rzeczywistym mogłyby także pojawiać się inne informacje – np. o nadjeżdżających pojazdach ratunkowych, zanim kierowca je usłyszy, czy zobaczy, ostrzegać przed zatorem, jeździe w niewłaściwym kierunku. Rozwiązanie testujemy m.in. w Hamburgu, Dusseldorfie, czy Manchesterze, ale z powodzeniem widzimy jego zastosowanie w wielu polskich miastach – zwłaszcza w komunikacji miejskiej – dodaje Łukasz Borowski.
Praktyka z PolskiCiekawym przykładem działania technologii V2X są Tychy, które jako pierwsze miasto w Polsce w lipcu 2022 r. zdecydowało się wprowadzić specjalne stacje przydrożne na 44 skrzyżowaniach, umożliwiające wymianę informacji pomiędzy pojazdami, a infrastrukturą (sygnalizacją świetlną) . Do tej pory rozwiązanie wykorzystywane jest w uzyskiwaniu priorytetu 170 pojazdów komunikacji miejskich oraz 15 wozów straży pożarnej.
- Tychy to pierwsze w Polsce miasto otrzymujące kluczowe rozwiązanie, aby w przyszłości obsługiwane mogły być również pojazdy autonomiczne. Możliwości te wynikają z funkcjonalności specjalnych nadajników
w technologii V2X przekazujących w czasie rzeczywistym informacje o warunkach panujących na drogach bezpośrednio do pojazdów. Wdrażanie tych systemów, Yunex Traffic realizuje w kilkunastu lokalizacjach w USA, a także w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, czy Singapurze. Dzięki projektowi ITS Tychy rozwiązania są obecne również w Polsce – dodaje Dariusz Obcowski, Prezes Zarządu Yunex Sp. z o.o.
Korzyści z technologii V2XBezpieczeństwo na drogach – bez wątpienia komunikacja w czasie rzeczywistym pozwoli na wymianę informacji i ostrzeżeń (np. zatrzymany pojazd, roboty drogowe, zamknięty pas ruchu, nadjeżdżający pojazd uprzywilejowany, pieszy na przejściu itp.), co sprawi, że do niektórych wypadków nie dojdzie, a kierowcy oraz piesi będą na bieżąco powiadamiani o zagrożeniach, tak by mogli ich uniknąć lub odpowiednio wcześnie zareagować.
Wzrost komfortu jazdy – dzięki V2X kierowca otrzyma informacje o optymalnej trasie, zagrożeniach, a także miejscach, które mogą go zainteresować podczas podróży. Dedykowane aplikacje ułatwią korzystanie z pojazdów.
Łatwiejsza jazda po mieście – kierowcy nie będą musieli jeździć i szukać miejsc parkingowych, ponieważ w czasie rzeczywistym będą dostawać informacje, gdzie się jakieś zwolniło. To samo będzie dotyczyć zatorów, zamkniętych ulic, ograniczeń w ruchu czy sugestii skorzystania z transportu miejskiego.
Ekologia – ograniczenie niepotrzebnego ruchu poprzez wskazanie najlepszych tras, wskazanie miejsca parkingowego, informacja o napełnieniu pobliskich parkingów P&R czy zmniejszenie liczby zatrzymań – upłynnienie ruchu.
Obniżenie kosztów infrastruktury – zastąpienie kosztownych i energochłonnych tablic o zmiennej treści, wyświetlaczy drogowych, bezpośrednią informacją na kokpicie kierowcy.
Yunex jest partnerem
XII Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich w Warszawie organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR w maju 2023 r.
(
www.KongresTransportuPublicznego.pl)