Totem dla rowerzystów to pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych w Europie technologii poprawiających płynność i komfort jazdy rowerzystów poprzez specjalnie znaki o zalecanym stylu jazdy. Do tej pory totemy zostały zainstalowane w Warszawie, Rzeszowie, Białymstoku oraz Poznaniu. Rozwiązanie zostało w całości zaprojektowane i wdrożone przez inżynierów polskiego oddziału Yunex Traffic.
Jak to działa?
Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków:
· „Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
· „Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
· „Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
· „Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Obecne w czterech miastach
Pierwszy totem pojawił się jeszcze w 2020 r. na skrzyżowaniu ulic Towarowa i Okopowa. Obecnie w stolicy zostało postawionych ponad 50 takich urządzeń na 6 głównych ciągach rowerowych w Warszawie: Towarowa, Okopowa, Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska – Wiertnicza - Przyczółkowa, Czerniakowska oraz Dwernickiego – Szaserów.
Następnie pilotażowe totemy pojawiły się w Poznaniu - przy skrzyżowaniu ulic Bukowskiej i Leśnych Skrzatów, na Ławicy. Bukowska to jedna z tras głównych programu rowerowego w stolicy Wielkopolski.
W 2022 r. urządzenia stanęły także w Białymstoku - przy ścieżce rowerowej przy ul. św. Ojca Pio, w rejonie skrzyżowania z ul. Mickiewicza i ul. Miłosza, a także w Rzeszowie - przy ścieżce rowerowej na al. Powstańców Warszawy, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Hetmańską a mostem Karpackim, czyli zaporą.
- Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Nasza technologia poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów – mówi Dariusz Obcowski, prezes zarządu Yunex Sp. z o.o.
Totem czy licznik?
Oba urządzenia służą do promocji aktywnego trybu życia i korzystania z roweru w codziennych podróżach. Z punktu widzenia zarządcy drogi zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie dostarcza informacji statystycznych odnośnie ruchu rowerowego w danej lokalizacji. Z punktu widzenia rowerzysty totem nie dostarcza informacji statystycznych, ale podpowiada, jak jechać aby zminimalizować konieczność zatrzymania na osygnalizowanym przejeździe rowerowym. Nikt przecież nie lubi zatrzymywać się na czerwonym.
Pewne jest, że zarówno totem jak i licznik rowerowy będzie zauważony przez cyklistów i zachęci do częstszego korzystania z roweru tych niezdecydowanych!
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.