Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ogłosiło korzystne dla rowerzystów zmiany związane z wprowadzaniem jednośladów na tereny kolejowe.
Mało który cyklista wprowadzający swój pojazd na peron lub do poczekalni wiedział, iż może zostać ukarany mandatem. Rozporządzenie w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym nie dopuszczało bowiem wprowadzania tam rowerów. Dokument zawierał następujący zapis:
§ 2. Na obszarze kolejowym zabrania się ponadto: (...) 8) wprowadzania na perony, do holów, poczekalni, tunelów i przejść między peronami oraz w pobliżu torów nieprzeznaczonych do przewozu koleją rowerów, motorowerów, motocykli lub innych pojazdów, z wyjątkiem wózków inwalidzkich i dziecięcych
Powyższy ustęp rodził liczne absurdy oraz dawał pole do nadużyć ze strony Straż Ochrony Kolei. W jaki sposób cyklista wprowadzający rower na dworzec miał udowodnić zamiar kupienia biletu? W jaki sposób jego słowa mogły zostać zweryfikowane? Dlaczego rowerzysta chcący odebrać paczkę lub kupić bilet w przedsprzedaży miałby być zmuszony do pozostawienia swojego pojazdu bez nadzoru poza rejonem dworca (większość obiektów PKP nie dysponuje bezpiecznymi parkingami rowerowymi), skoro gabaryty roweru nie stwarzają żadnego zagrożenia ani utrudnienia dla innych podróżnych?
Uwagę na powyższe problemy zwrócili cykliści z poznańskiej Sekcji Rowerzystów Miejskich oraz poseł Prawa i Sprawiedliwości Paweł Szałamacha. W czerwcu br. wystosował do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interpelację z pytaniem odnośnie możliwości zmiany nieżyciowych przepisów. Niestety, odpowiedź, jaką nadesłał podsekretarz stanu Andrzej Massel nie dawała nadziei na poprawę sytuacji.
Dopiero po kolejnej interpelacji będącej dziełem posła Dariusza Piontkowskiego z Białegostoku Ministerstwo zapowiedziało zmianę przepisów. Andrzej Massel zapewnił, że rozporządzenie zostanie znowelizowane, dzięki czemu rowerowe absurdy dworcowe znikną. 15 listopada 2013 roku w Dzienniku Ustaw pojawiło się rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniające wadliwe rozporządzenie w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych. W wyniku zmian felerny zapis zyskał następujące brzmienie:
§ 2. Na obszarze kolejowym zabrania się ponadto: (...) 8) wprowadzania na perony, do holów, poczekalni, tunelów i przejść między peronami oraz w pobliżu torów nieprzeznaczonych do przewozu koleją motorowerów, motocykli lub innych pojazdów, z wyjątkiem rowerów, wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Oznacza to, iż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji (30 listopada br.) cykliści będą mogli legalnie wchodzić z rowerami na tereny dworcowe, nie tylko w celu kupienia biletów.
Niestety, w beczce miodu nie zabrakło także łyżki dziegciu. Nowy przepis nie wyłącza spod zakazu wózków rowerowych. W myśl prawa, na terenach dworcowych w dalszym ciągu będą niemile widziane. Niezmieniony pozostał także punkt związany z jazdą tunelami, tymczasem w wielu miejscach pozwalają na znaczne skrócenie trasy.
Mimo wszystko ostatnią modyfikację rozporządzenia w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym należy uznać za krok w dobrym kierunku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.