Modernizacja tramwajowej Trasy Kórnickiej w Poznaniu ma rozpocząć się 17 października tego roku. Poznańskie Inwestycje Miejskie szacują, że właściwe prace zakończą się jesienią przyszłego roku. Remont sprawi, że tramwaje przyspieszą, a na trasie pojawi się także zupełnie nowy przystanek o nazwie Łacina.
Na dzisiejszej (7.10) konferencji prasowej dotyczącej modernizacji Trasy Kórnickiej w Poznaniu, przedstawiciele miejskich jednostek przekazali najnowsze informacje dotyczące tego, kiedy rozpocznie się remont torowiska od ulicy Jana Pawła II do przystanku osiedle Lecha.
Start prac 17 października
– Prace modernizacyjne rozpoczną się 17 października co będzie skutkowało wyłączeniem ruchu tramwajowego między Osiedlem Lecha a węzłem Kórnicka. Dwie linie tramwajowe, które obecnie kursują tą trasą zostaną skierowane objazdami – przekazał Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Ostatni etap większej inwestycji
– Jest to trzeci, a zarazem ostatni etap większej inwestycji obejmującej zarówno budowę odcinka nowej trasy tramwajowej jak i modernizację torowisk na Górnym Tarasie Rataj. Dwa z trzech etapów zostały już wykonane, a teraz przystępujemy do realizacji ostatniego, trzeciego etapu tej inwestycji. Uprzedzając ewentualne pytania o to, dlaczego realizujemy tę inwestycję teraz, muszę przypomnieć, że torowisko między węzłem Kórnicka, a przystankiem Osiedla Lecha jest w bardzo złym stanie, czego efektem jest wprowadzenie lokalnych ograniczeń prędkości – powiedział Jan Gosiewski.
Gosiewski przypomniał też, że poza stanem torowiska, drugim ważnym powodem jak najszybszej realizacji tego zadania jest kwestia unijnego dofinansowania. W związku z tym cała inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona do końca 2023 roku. – Został nam więc rok i kwartał na to, by zrealizować to zadanie – dodał dyrektor poznańskiego ZTM.
Modernizacja przystanków i budowa nowego
– Efektem przeprowadzonego postępowania przetargowego jest podpisanie umowy z
generalnym wykonawcą na kwotę około 72 milionów złotych. Prace obejmą modernizację sieci tramwajowej, a więc wymianę sieci trakcyjnej i torowiska. Pasażerowie zyskają nowy przystanek o nazwie Łacina. Reszta przystanków zostanie zmodernizowana, a przystanek Polanka poza modernizacją zostanie także przeniesiony w rejon ulicy Milczańskiej. Myślimy, że całość inwestycji zostanie zakończona jesienią przyszłego roku – powiedział Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Więcej o samym zakresie
prac pisaliśmy tutaj. Prace wymuszą zmiany w komunikacji
Zmiany w komunikacji tramwajowej będą dotyczyły linii numer 5 i 18. „Piątka” z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei „osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 będzie zawieszona.
W celu umożliwienia jak najłatwiejszych przesiadek pomiędzy liniami numer 1, 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na „piątkę”, a z linii nr 18 na „jedenastkę”. Pozwoli to na podwojenie oferty przewozowej dla osiedli położonych na Chartowie i Żegrzu.
Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, które zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Dworzec Rataje – os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Będą z niej mogli skorzystać między innymi studenci z Rataj, chcący dojechać na Kampus UAM Morasko. Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184.