Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ząbki zawieszają nocną linię do Warszawy. Przegrała z pandemią i Uberem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
15-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Ząbki

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ząbki zawieszają nocną linię do Warszawy. Przegrała z pandemią i Uberem
fot. UM Ząbki
Ząbki poinformowały, że noc z 16 na 17 stycznia (z soboty na niedzielę) będzie ostatnim dniem kursowania linii nocnej N66. Przyczyniają się do tego m.in. dostępność „niskokosztowych form przewozów indywidualnych”, pandemia oraz ograniczone możliwości finansowe.

Linia N66 ruszyła 27 lutego 2015 r. po długich staraniach ze strony samorządu Ząbek. Na początku swojego funkcjonowania cieszyła się dużą frekwencją. Jednak – jak przekonuje miasto – intensywny rozwój alternatywnych, łatwo dostępnych i niskokosztowych form przewozów indywidualnych zamawianych za pośrednictwem smartfonów oraz popularyzacji sieci wypożyczalni środków transportu przyczyniły się do znacznego spadku liczby pasażerów w komunikacji nocnej.

Ząbki powołują się na wyniki badań napełnienia linii nocnej N66 na odcinku pozawarszawskim. Dane zebrane jeszcze sprzed ograniczeń związanych z COVID-19 wskazywały, że poza pierwszym kursem linii N66, kolejne jeżdżą puste lub w niektóre dni podróżują nimi pojedyncze osoby. Uśrednione napełnienie z kilkunastu dni obserwacji w zależności od kursu i rodzaju dnia mieściło się w przedziale od 0 do 1,42 pasażera. Jedynie w przypadku pierwszego kursu odjeżdżający o godzinie 23:45 z przystanku Dw. Centralny, na odcinku ząbkowskim korzystało z przejazdu od kilku do kilkunastu pasażerów.

Wprowadzony stan epidemii, zamknięcie lokali użyteczności publicznej oraz miejsc kultury i rozrywki oraz ograniczenie możliwości spotkań towarzyskich dodatkowo zmniejszyło zapotrzebowanie na nocne przejazdy. Na to dodatkowo nałożył się problem wynikający z wprowadzonej w kraju profilaktyki epidemicznej, który oznacza dla jednostek samorządu zarówno dodatkowe wydatki, jak i znaczne ograniczenie dochodów budżetowych, co wymusza racjonalizację wydatków i szukanie oszczędności. Stąd chociażby decyzja władz Warszawy o zawieszeniu nocnych weekendowych kursów metra.

Rok 2021 oznacza dla Ząbek również konieczność zapewnienia funkcjonowania komunikacji dziennej w czasie planowanych licznych inwestycji drogowych, które będą wiązały się ze skierowaniem dziennych linii autobusowych dłuższym trasami objazdowymi. To będzie wiązać się z wyższymi wydatkami budżetowymi na opłacenie dodatkowej pracy przewozowej. Środków na pokrycie tych dodatkowych wydatków na chwilę obecną nie ma i miasto musi szukać oszczędności. Planowany na 2021 rok koszt kursowania linii N66 na odcinku ząbkowskim (w 100 % finansowany przez miasto Ząbki) przy 4 kursach dziennie to ponad 100 tysięcy złotych. Ponadto w związku planowanymi pracami na trasie linii N66, jej trasa w południowych Ząbkach musiałaby być zmieniona, tak że pokrywałaby się z przebiegiem linii N62.

Od nocy z 17 na 18 stycznia kursy linii N66 na obszarze Warszawy zostaną skrócone do pętli PKP Zacisze Wilno i przemianowane na kursy bliźniaczej linii N16. Takie rozwiązanie pozwoli na proste przywrócenie kursów linii N66 w przyszłości, gdy zakończą się roboty drogowe zaplanowane na jej trasie, ustaną ograniczenia związane z epidemią oraz gdy będą możliwości budżetowe.

W przypadku osób korzystających z pierwszego kursu linii N66 – odjazd z przystanku Dw. Centralny o godzinie 23:45 (z przystanku Dw. Wileński o 23:56) alternatywą będzie dojazd II linią metra do stacji Trocka i przesiadka na ostatni kursy linii 245 odjeżdżający o godzinie 23:54 w kierunku ul. Powstańców. W kierunku Warszawy ostatnie kursy linii 245 z przystanku Maczka 03 wyruszają o godzinie 23:37, 00:07 oraz 00:37.

W Ząbkach centralnych komunikację nocną zapewnia linia nocna N62 kursująca ciągiem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 i odjeżdżająca z Dw. Centralnego w tym samych godzinach co linia N66, a także ostatnie kursy pociągów Kolei Mazowieckich z Dworca Wileńskiego odjeżdżające o 23:47 i 00:50. W Ząbkach północnych linia N61 kursująca w ciągu ul Radzymińskiej odjeżdżająca z Dworca Centralnego 15 minut po pełnej godzinie.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

Komunikacja

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

inf. pras. UM Warszawa 07 września 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Poznań: Nowa sieć komunikacji nocnej od marca

Komunikacja

Poznań: Rewolucja w komunikacji nocnej od nowego roku

Komunikacja

Warszawa: Autobusy nocne na Kabaty pojadą przez ulicę Kłobucką

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

Komunikacja

Warszawa: Nowe trasy autobusów na Białołęce

inf. pras. UM Warszawa 07 września 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Poznań: Nowa sieć komunikacji nocnej od marca

Komunikacja

Poznań: Rewolucja w komunikacji nocnej od nowego roku

Komunikacja

Warszawa: Autobusy nocne na Kabaty pojadą przez ulicę Kłobucką

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5