Od poniedziałku 13 lutego rozpocznie się modernizacja torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię ul. Wolności w centrum Zabrza. Co za tym idzie, na pół roku wstrzymany zostanie ruch tramwajów między centrum a zajezdnią w Gliwicach. Zmiany obejmą 9 linii autobusowych oraz 7 linii tramwajowych, których trasy przebiegają nie tylko przez Zabrze, ale i przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską, Świętochłowice i Zbrosławice.
Zadanie przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od skrzyżowania z ul. Miarki do posesji przy ul. Wolności 203-205 realizować będzie krakowska firma TOR-KRAK, która miesiąc po podpisaniu umowy, wejdzie na plac budowy. W poniedziałek 13 lutego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu w rejonie objętym pracami, wstrzymany też zostanie ruch tramwajów. – Z tego powodu musieliśmy podzielić pracowników zaplecza technicznego gliwickiej zajezdni i przenieść ich do zajezdni w Bytomiu Stroszku oraz Chorzowie Batorym. To z tych dwóch miejsc od poniedziałku będą wyjeżdżać tramwaje obsługujące linie w Zabrzu i okolicach. Zawieszenie ruchu tramwajowego na modernizowanym odcinku skutkuje też szeregiem zmian w organizacji ruchu liniowego – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie
.
Zawieszone zostaną linie nr 1, 2 i 4. Tramwaje linii nr 3 będą kursować wg nowego rozkładu jazdy na zmienionej trasie między pętlą Makoszowy a pętlą Biskupice. Uruchomiona zostanie linia nr 5 kursująca w relacji: Ruda Śląska Chebzie Pętla – Zabrze pl. Wolności – Bytom pl. Sikorskiego oraz linia nr 30 obsługująca trasę między pętlą w Zabrzu Biskupicach a pl. Sikorskiego w Bytomiu. Dodatkowo zmieniony zostanie rozkład jazdy linii nr 9.
Funkcjonująca już wcześniej linia autobusowej komunikacji zastępczej, oznaczona jako T-3, zostanie wydłużona, kursując pomiędzy przystankami Zabrze Mikulczyce Zwrotnicza a Gliwice Zajezdnia. Ze względu na zmiany w organizacji ruchu kołowego i wyznaczone objazdy, korekcie ulegną trasy autobusów 8 linii: 6, 250, 270, 280, 286, 617, 840, 840N.
Odcinek przeznaczony do modernizacji to torowisko wbudowane w jezdnię, które jest mocno zdegradowane. Podróży tramwajem na tym fragmencie towarzyszy hałas, wibracje i znaczne kołysanie wagonu. Tramwaje jeżdżą tam z prędkością zredukowaną do minimum, a mimo wszystko regularnie dochodzi do uszkodzeń wózków i kół w wagonach, a nierzadko też do wykolejeń. Kursujące po tym torowisku tramwaje są też powodem uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków, a zdegradowane płyty torowe powodują również utrudnienia dla kierowców. – W efekcie modernizacji otrzymamy gładkie, nowe torowisko w nowoczesnych płytach torowych z szynami zamontowanymi za pomocą mas elastycznych. Tramwaje będą jeździć znacznie ciszej i szybciej, a pasażerowie nie poczują nieprzyjemnego bujania. Docelowo zwiększy się też liczba wagonów niskopodłogowych kursujących na zabrzańskich liniach, co ułatwi korzystanie z komunikacji tramwajowej zwłaszcza osobom niesprawnym, starszym czy podróżującym z wózkiem dziecięcym. Mieszkańcy poczują ulgę od hałasu a i kierowcy nie będą już mieli powodów do narzekania – mówi Andrzej Zowada.
Modernizacją objęty zostanie odcinek dwutorowej linii tramwajowej wbudowanej w jezdnię ul. Wolności o długości ok. 670 m. (tj. ok. 1340 metrów toru pojedynczego). Inwestycja obejmie m.in.: demontaż starej infrastruktury torowej i sieciowej wraz z frezowaniem nawierzchni jezdni, wykonanie prac ziemnych, budowę układu odwodnienia torowiska, przebudowę układu zasilania, przebudowę kolizji infrastruktury podziemnej, wykonanie warstw konstrukcyjnych pod torowiskiem, ułożenie torowiska w technologii prefabrykowanych płyt betonowych z elastycznym montażem szyn w komorach oraz odtworzenie warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni. Całość prac pochłonie blisko 12,3 mln zł brutto i zgodnie z zapisami umowy powinna zostać wykonana do 9 sierpnia br.