Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zabytkowy dworzec w Sochaczewie znów służy podróżnym po remoncie [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

Neorenesansowy dworzec w Sochaczewie po kompleksowej modernizacji został udostępniony podróżnym. Koszt robót wyniósł ponad 10 mln zł.

Kompleksowa modernizacja dworca w Sochaczewie została zrealizowana w ramach ogólnopolskiego programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych. Dzięki niej historyczny, bo wzniesiony w latach 1901-1902 dworzec został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Renowacji została poddana ceglana elewacja zabytku wraz ze znajdującymi się na niej detalami. Na wzór historycznej zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową oraz dokonano wymiany poszycia dachowego, pokrywając dworzec blachą tytanowo-cynkową. Ciekawostką na fasadzie budynku jest umieszczenie w górnym naświetlu wejścia głównego stylizowanego zegara. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśliła nowa iluminacja. Co ciekawe, w trakcie modernizacji dworca w Sochaczewie w pomieszczeniu gospodarczym, które było częścią dawnej poczekalni 1. i 2. klasy, odsłonięto i poddano konserwacji zachowany fragment barwnej posadzki z ceramicznych płytek z fabryki Dziewulski i Lange z Opoczna oraz relikty sztukatorskiej dekoracji sufitu, które poddano konserwacji i wyeksponowano. Na suficie odkryto fragment prostej rozety z uchwytem do zawieszenia żyrandola pośrodku. Brakującą część uzupełniono, dzięki czemu dziś podróżni mogą oglądać rozetę w całości.

Modernizacja dworca wiązała się także ze zmianami wewnątrz budynku. Na jego parterze zaprojektowano i wykonano hol pełniący funkcję poczekalni. Dzięki inwestycji zyskała ona całkowicie nowe wyposażenie, czyli ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, powstała przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych.

Dzięki przebudowie dworzec stał się także bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja obiektu istotnie wpłynęła także na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. Ocieplono dach budynku od wewnątrz, a także zastosowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim stopniu przenikalności cieplnej, co przyczyniło się do ograniczenia strat ciepła. Ponadto w całym kompleksie zastosowano energooszczędne oświetlenie, a w celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowano system BMS (Building Management System) umożliwiający sterowanie wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększył się poziom bezpieczeństwa osób i samego budynku.

Dużą metamorfozę przeszedł także plac przed dworcem. Przebudowany został układ komunikacyjny, a wzdłuż frontowej fasady budynku znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstały dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz dziewięć miejsc parkingowych, w tym dwa przygotowane technicznie do zainstalowania przy nich ładowarek dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku zbudowano wiatę rowerową, a zabytkowa lokomotywa pozostała na swoim dotychczasowym miejscu. W ramach inwestycji uporządkowano także zieleń oraz zamontowano nowe elementy tzw. małej architektury: ławki, kosze, lampy oświetleniowe.

Koszt przebudowy dworca w Sochaczewie to ok. 10,1 mln złotych brutto. Dokumentację projektową opracowała pracownia Demiurg z Poznania, natomiast wykonawcą prac budowlanych jest PPHU Sochbud z Sochaczewa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Startuje przebudowa dworca Gałkówek [wizualizacje]

Przestrzeń

Startuje przebudowa dworca Gałkówek [wizualizacje]

Redakcja/inf. pras. 14 listopada 2023

Rusza budowa nowego dworca w Koluszkach

Przestrzeń

Rusza budowa nowego dworca w Koluszkach

Redakcja/inf. pras. 10 listopada 2023

Dworce Mogilno i Kołodziejewo na razie bez wykonawców

Przestrzeń

Dworce Mogilno i Kołodziejewo na razie bez wykonawców

Witold Urbanowicz 03 listopada 2023

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Przestrzeń

Budowa dworca PKP we Wrzeszczu zakończona. Na otwarcie jeszcze poczekamy

Komunikacja

Kolejne dworce oddane do użytku

Przestrzeń

Kolejne dworce oddane do użytku

Redakcja/inf. pras. 22 października 2023

Zobacz również:

Startuje przebudowa dworca Gałkówek [wizualizacje]

Przestrzeń

Startuje przebudowa dworca Gałkówek [wizualizacje]

Redakcja/inf. pras. 14 listopada 2023

Rusza budowa nowego dworca w Koluszkach

Przestrzeń

Rusza budowa nowego dworca w Koluszkach

Redakcja/inf. pras. 10 listopada 2023

Dworce Mogilno i Kołodziejewo na razie bez wykonawców

Przestrzeń

Dworce Mogilno i Kołodziejewo na razie bez wykonawców

Witold Urbanowicz 03 listopada 2023

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Przestrzeń

Budowa dworca PKP we Wrzeszczu zakończona. Na otwarcie jeszcze poczekamy

Komunikacja

Kolejne dworce oddane do użytku

Przestrzeń

Kolejne dworce oddane do użytku

Redakcja/inf. pras. 22 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5