Wciąż trwają prace projektowe związane z planowaną budową kilku przystanków przy linii kolejowej łączącej węzeł Częstochowa z Chorzewem-Siemkowicami w województwie łódzkim. Zaczęły się już jednak także pierwsze roboty przygotowawcze, a obiekty mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Stosunkowo niedawno zarządca infrastruktury rozebrał wszystkie istniejące do czasu modernizacji trasy perony, więc infrastrukturę trzeba teraz tworzyć od zera.
W grudniu tego roku w
rozkładzie jazdy mają pojawić się pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Łodzi do Częstochowy przez Zduńską Wolę i Chorzew-Siemkowice. Ofertę na niewykorzystywanej obecnie w ruchu regionalnym linii nr 146 Wyczerpy – Chorzew-Siemkowice
uzupełnią kursy Polregio w krótszej relacji Częstochowa – Chorzew. Przy trasie nie ma jednak póki co żadnej infrastruktury pasażerskiej.
Jedenaście przystanków w pięć miesięcy
– Nowe przystanki znajdujące się na terenie województwa łódzkiego (Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Wistka i Biała Szlachecka) oraz województwa śląskiego (Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny i Stary Broniszew) zostaną udostępnione podróżnym w grudniu tego roku – zapowiada przy tym Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Obecnie kończą się prace projektowe związane z budową obiektów, a dotychczas inwestycja przebiegała zgodnie z ustalonym harmonogramem. Rozpoczęły się już również pierwsze prace przygotowawcze, co zwiastuje nieodległy start zasadniczej fazy przedsięwzięcia.
Wykonawcą niemal wszystkich budowanych przystanków jest Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych Diag-Most. – Jedynie za budowę przystanku Rząsawa odpowiada inna firma, tj. Siltor – precyzuje nasz rozmówca. Łączna wartość robót we wszystkich jedenastu lokalizacjach wyniosła ponad 25 mln zł.
Parkingi dopiero w 2025 r.
Zarządca infrastruktury informował niedawno, że budowa przystanków zakończy się dopiero w przyszłym roku, co stawiało pod znakiem zapytania zasadność uruchamiania przewozów już w grudniu. Teraz PKP PLK zapewniają, że obiekty będą czynne pod koniec 2024 r., choć inwestycja prowadzona będzie dalej. – Zakończenie wszystkich prac związanych m.in. z budową parkingów przy przystankach zaplanowano w pierwszym kwartale 2025 r. – tłumaczy przedstawiciel spółki.
Przypomnijmy, że podczas niedawnej modernizacji linii nr 146 PKP PLK
rozebrały wszystkie istniejące wówczas perony pasażerskie, tłumacząc to brakiem zainteresowania uruchomieniem kursów regionalnych ze strony samorządów. W wielu przypadkach budowane właśnie przystanki będą w istocie odbudowanymi obiektami rozebranymi ok. pięć lat temu. Często będą one funkcjonować pod nieco innymi nazwami – te podane teraz przez zarządcę infrastruktury zastąpią używane do tej pory.