Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zagrzeb z pierwszym nowym tramwajem po 15 latach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Do stolicy Chorwacji dotarł pierwszy z 20 zamówionych nowych tramwajów. Pojazd wyprodukowany został przez Končar-Električna vozila. To pierwszy nowy tramwaj w stolicy od 15 lat.

Končar jest w trakcie produkcji 20 nowych niskopodłogowych tramwajów dla przewoźnika Zagrebački Električni Tramvaj (ZET), które zakontraktowano w czerwcu 2023 roku. Zakup o wartości 4,2 mln euro był możliwy dzięki środkom z Narodowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na lata 2021–2026, wspieranego przez UE. Jak pochwaliło się miasto, pierwszy z zamówionych pojazdów dotarł już do zajezdni Trešnjevka. Zanim zostanie oficjalnie odebrany i włączony do regularnej eksploatacji, przejdzie jeszcze testy na ulicach Zagrzebia.

– To historyczny dzień dla Zagrzebia i ZET. Otrzymaliśmy pierwszy nowy tramwaj po 15 długich latach. Gratuluję Končarowi dostarczenia go przed terminem. Pozostałe 19 wozów będzie docierać sukcesywnie do końca tego roku. Zaś kolejnych 20 pojazdów w przyszłym roku. Ponadto planujemy zakup dodatkowych 40 dłuższych tramwajów niskopodłogowych, co oznacza, że zainwestujemy ponad 200 milionów euro w modernizację floty tramwajowej ZET. To ogromna inwestycja – powiedział Tomislav Tomašević, burmistrz Zagrzebia.

Prezes ZET, Marko Bogdanović, przekazał natomiast, że nowy tramwaj zostanie oddany do regularnej eksploatacji w ciągu dwóch, trzech tygodni. – Wcześniej konieczne jest przeprowadzenie badania, które przeprowadzi Komisja Dozoru Technicznego, w skład której wejdą przedstawiciele ZET oraz profesorowie uniwersyteccy, we współpracy z ekspertami z Končara. Po otrzymaniu pozytywnej opinii komisji nastąpi oficjalne przekazanie tramwaju i włączenie go do regularnego ruchu – podkreślił.

Nowe tramwaje dla Zagrzebia noszą oznaczenie NT2400 i mają zupełnie nowy design od tych już eksploatowanych na torach stolicy. Pojazd, który dotarł już do ZET, ma długość 20,8 metra i jest wyposażony w baterie, które ładują się podczas hamowania. Rozwiązanie to zmniejsza zużycie energii elektrycznej i pozwala tramwajowi kontynuować jazdę w przypadku zaniku zasilania. Zaprojektowano go z niskopodłogowym wejściem. Specjalna platforma dla wózków inwalidzkich znajduje się w obszarze drugich drzwi.

Wnętrze tramwaju wyposażono w porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych podczas jazdy, a system zapowiadania przystanków i nowe wyświetlacze dostarczają pasażerom aktualnych informacji o trasie i przystankach. NT2400 może pomieścić 115 pasażerów, w tym 27 osób na miejscach siedzących. Tramwaj ma możliwość poruszania się z prędkością do 70 km/h.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Komunikacja

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 07 lutego 2025

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

Komunikacja

Oświęcim z ofertą Solarisa na pięć elektrobusów

Komunikacja

Oświęcim z ofertą Solarisa na pięć elektrobusów

Przemysław Farsewicz 05 lutego 2025

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Komunikacja

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy

Komunikacja

Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy

Przemysław Farsewicz 29 stycznia 2025

Brno ma już wykonawcę linii tramwajowej w tunelu na Kamechy

Komunikacja

Zobacz również:

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Komunikacja

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 07 lutego 2025

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

Komunikacja

Oświęcim z ofertą Solarisa na pięć elektrobusów

Komunikacja

Oświęcim z ofertą Solarisa na pięć elektrobusów

Przemysław Farsewicz 05 lutego 2025

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Komunikacja

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy

Komunikacja

Man i Solaris powalczą o zamówienie dla Nysy

Przemysław Farsewicz 29 stycznia 2025

Brno ma już wykonawcę linii tramwajowej w tunelu na Kamechy

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5