Umowa na inteligentny system zarządzania nową zajezdnią w Warszawie podpisana. Tramwaje Warszawskie wkrótce zbudują obiekt, gdzie będą serwisować 150 tramwajów. W zarządzaniu zajezdnią pomoże system informatyczny.
System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku.
W dyspozytorni będzie widać jak się przemieszczają tramwaje po torach zajezdni i jaki ich jest ich status. System wybierze dla tramwaju odpowiedni scenariusz ruchowy i pomoże zdecydować, czy tramwaj musi być odstawiony do przeglądu i dokona analizy czy wagon musi przejść serwisowanie np. szlifowanie kół, czy naprawę i skieruje go na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe.
Wprowadzenie systemu zarządzania zajezdnią zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach – ustawienie na stanowisku obsługowym i parkowanie na miejscu postojowym oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników. Będą oni korzystali także ze specjalnej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie albo tablecie.
Wydatek, który się zwróci
Automatyczna zajezdnia oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajna prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów. Wtedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyka pozwoli też oszczędzić czas pracowników, ręczne przekładanie zwrotnic w takiej zajezdni mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych, co jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji systemu.
Ile to kosztuje? Jak duża będzie nowa zajezdnia?
Budową systemu, który zostanie wdrożony w zajezdni w 2023 roku, za 12 mln 239 tysięcy złotych, zajmie się firma PSI Polska. Wykonawca będzie miał również obowiązek przekazania Tramwajom Warszawskim kodu źródłowego systemu i zapewnić możliwość jego przebudowy i modyfikacji.
Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Trafią tu nowe niskopodłogowe tramwaje Hyundai.. Powstanie w niej stanowiska do sprawdzania sprawności wagonów, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Załoga zajezdni zajmie się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem, uzupełnianiem piasku w mechanizmach hamulcowych czy codziennymi przeglądami. Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km.
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Trochę historii i trochę liczb
Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Obejrzyj wszystkie zdjęcia, jak miała ta zajezdnia wyglądać. Zobacz unikalne zdjęcia makiety! Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny. W latach 70. były kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa.
Nowa zajezdnia teraz okazuje się bardzo potrzebna, ponieważ Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę sieci tramwajowej oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 530.
Terminy i koszty dla całego obiektu
Wykonawcą, który jako jedyny wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu przetargowym i nie został wykluczony jest spółka Egis Poland z ofertą w wysokości 12 mln 899 tys. zł netto. Ostatecznie wybór dopiero jedenastej oferty jest konsekwencją błędów bądź też nieprawdziwych informacji podawanych w ofertach przez pozostałych dziesięciu wykonawców.
Krajowa Izba Odwoławcza trzykrotnie potwierdziła prawidłowość działania Tramwajów Warszawskich oraz zaznaczyła, że profesjonalnie prowadziły postępowanie i że prawidłowo oceniły stan faktyczny i prawny w zakresie podstaw wykluczenia. Jak wskazano w wyrokach, wykonawcy wykazali się brakiem profesjonalizmu i należytej staranności, wymaganej od wykonawców składających oferty.
Budowa zajezdni tramwajowej Annopol jest współfinansowana z środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Będziemy ją prowadzili między 2021 a 2023 rokiem. Koszt budowy zajezdni przekroczy koszt 300 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.