24 sierpnia formalnie zakończyła się budowa ostatniego, północno-wschodniego odcinka II linii metra do stacji C21 Bródno. – Wszystkie obiekty są zgłoszone do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak. Otwarcie spodziewane jest na przełomie września i października – nie wcześniej jednak niż w połowie września.
Na północno-wschodnim odcinku metra o długości niemal 4 km powstają trzy stacje: C19 Zacisze pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów, składająca się z 11 równoległych torów.
Prace wykonuje – zgodnie z umową zawartą we wrześniu 2018 r. – konsorcjum firm Gulermak i Astaldi za 1,398 mld zł. Pierwotnie roboty miały zakończyć się we wrześniu 2021 r., ale z uwagi przede wszystkim na pandemię zmieniono harmonogram – termin ten przesunięto na 24 sierpnia. Kierownik budowy dokonał już wpisu o zakończeniu prac. – Przesłaliśmy już do inwestora pismo o zakończeniu robót – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak.
Na stacjach i w wentylatorniach odbyły się już – z pozytywnym wynikiem – kontrole Sanepidu i Straży Pożarnej. – Wszystkie obiekty zostały zgłoszone do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Dla części obiektów wyznaczono już terminy obowiązkowych kontroli – mówi Bartosz Sawicki. Ich pozytywne zakończenie warunkuje późniejsze wydanie pozwoleń na użytkowanie – w sumie konieczne jest uzyskanie sześciu decyzji (dla trzech stacji i trzech odcinków tunelowych). Potem stacje będą mogły zostać udostępnione podróżnym – na chwilę obecną zakłada się, że może to nastąpić na przełomie września i października, jednak nie wcześniej niż w połowie września.
Po otwarciu tego odcinka II linia będzie liczyła ok. 19 km długości, a pasażerowie będą korzystać z 18 stacji. Do zbudowania pozostaje jeszcze ostatni zachodni odcinek na Karolin, liczący 4 km i składający się z trzech stacji oraz zaplecza STP Karolin. Trwają
kompletowanie pozwoleń oraz negocjacje ws. waloryzacji kontraktu – umowa, w formule projektuj i buduj, została zawarta jeszcze w 2018 r. Od tamtej pory znacząco zmieniły warunki rynkowe.