Cztery autobusy elektryczne wraz z urządzeniami do ładowania i obsługi zamierzają kupić władze Zakopanego dzięki dofinansowaniu z programu „Zielony Transport Publiczny”. Dwa z pojazdów mają obsługiwać zupełnie nową linię. Wartą prawie 10 mln zł inwestycję zaplanowano jako element szerszego programu walki z zanieczyszczeniem powietrza w mieście.
Według naczelnik Wydziału Drogownictwa i Transportu zakopiańskiego Urzędu Miasta Renaty Oloś złożenie wniosku do
programu ZTP to dla miasta wielka szansa. – Program jest okazją na uzyskanie dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym – przypomina nasza rozmówczyni. Chęć działania na rzecz poprawy jakości powietrza wynika – oprócz bardzo poważnych problemów ze smogiem w okresie zimowym – rosnące wymogi środowiskowe i unijna polityka klimatyczna. Władze Zakopanego chcą także walczyć w ten sposób o utrzymanie i przyciągnięcie turystów. We wrześniu 2014 r. uchwalono miejski Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Jednym z najważniejszych jego założeń jest obsługa komunikacji miejskiej nowoczesnym i ekologicznym taborem.
Samorząd złożył do programu ZTP wniosek o dofinansowanie zakupu 4 nowych niskopodłogowych autobusów z bateriami litowo-jonowymi. Dwa z nich mają odznaczać się znamionową mocą łączną co najmniej 160 kW. Moc użyteczna baterii ma wynosić co najmniej 230 kWh. Władze miasta wymagają wyposażenia autobusu w składaną rampę najazdową dla wózków oraz wydzielone miejsce do ich przewozu. Pojazdy w takiej konfiguracji mają zostać skierowane na nową linię Spyrkówka – Kuźnice przez Rejon Dworców.
Pozostałe dwa elektrobusy mają mieć podobne parametry, jednak w ich przypadku zakopiański magistrat nie stawia wymagań co do znamionowej mocy łącznej. Pojazdy te będą – według planów – obsługiwały jedną z dwóch istniejących dziś linii, 11 (Cyrhla – Krzeptówki). Wszystkie pojazdy powinny mieć zainstalowane biletomaty, kasowniki i system informacji pasażerskiej.
Oprócz nowych autobusów elektrycznych wniosek do programu ZTP obejmuje – jako osobne zadanie – budowę punktów ładowania oraz innej infrastruktury, koniecznej do obsługi floty. – Łączna wnioskowana kwota dofinansowania (na oba zadania) z uwzględnieniem limitów dotyczących poszczególnych kategorii kosztów kwalifikowanych wynosi 9 897 083 zł – informuje Oloś.
Przedstawicielka władz miasta podkreśla, że wiele działań mających na celu poprawę jakości transportu zbiorowego już podjęto. – Miasto Zakopane rozpoczęło realizację następujących przedsięwzięć inwestycyjnych: rewitalizacji budynków Dworca PKP, budowy Centrum Komunikacyjnego w Zakopanem oraz modernizacji placu w Kuźnicach – wylicza. Jak dodaje, ta ostatnia inwestycja ma na celu ograniczenie ruchu samochodowego w mieście i zwiększenie roli transportu zbiorowego i rowerowego.