18 maja Rada Miasta Zakopane przyjęła plan transportowy. Ma on doprowadzić do wzrostu znaczenia komunikacji publicznej oraz ograniczenia ruchu samochodowego. W planie do 2025 r. jest uruchomienie nowych linii miejskich autobusowych, w tym obsługiwanych przez prywatnych operatorów, ale w barwach, z biletami i wyposażeniem miejskim.
"
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2017 – 2025 z kierunkiem do 2030 r.” to pierwszy dokument w historii Zakopanego, który tak szczegółowo określa problematykę transportu zbiorowego. Opisuje sposób jego organizacji, przebieg linii użyteczności publicznej (czyli takich, na których funkcjonowanie władze miasta mają wpływ), standardy jakościowe jeżdżących po nich autobusów, a nawet maksymalne odległości dojścia do przystanków. Po przegłosowaniu przez Radę Miasta, plan stał się aktem prawa miejscowego, co oznacza, że opisane w nim cele i działania będą musiały zostać zrealizowane do 2025 roku.
- Rozwój transportu publicznego jest dla nas niezwykle ważny. Pierwsze linie komunikacji miejskiej uruchomiliśmy jeszcze przed uchwaleniem planu, teraz mamy szczegółowo opisane działania, które Urząd Miasta musi podjąć, by udział transportu zbiorowego zaczął rosnąć, a samochodowego spadać – mówi Leszek Dorula, burmistrz miasta Zakopane.
W planie transportowym przewidziano między innymi uruchomienie miejskiej linii autobusowej z przyszłego parkingu zaporowego na Spyrkówce do Kuźnic przez dworzec, ulice Kościuszki, Tetmajera, Grunwaldzką, Makuszyńskiego, Piłsudskiego, Bronisława Czecha; uruchomienie linii użyteczności publicznej z dworca do Doliny Strążyskiej przez ulicę Kościuszki, al. 3 Maja, ulice Tetmajera, Grunwaldzką i Orkana. Linia będzie obsługiwana przez przewoźnika prywatnego. Będą w niej obowiązywać bilety komunikacji miejskiej, Urząd Miasta będzie ustalał rozkłady jazdy, a pojazdy będą przypominać te, które znane są z linii obsługiwanych przez komunalnego przewoźnika.
Ponadto po wybudowaniu drogi przez Furmanową ma zostać uruchomione nowe połączenie autobusowe z dworca na Gubałówkę, które zostanie poprowadzone przez ulicę Kościuszki, Aleję 3 Maja, ul. Nowotarską, Szkolną, Tatary i Ciągłówkę. Taki przebieg zapewni mieszkańcom ulic dotychczas odciętych od transportu publicznego możliwość podróżowania autobusem, a także ułatwi dojazd do aż trzech szpitali.
Przygotowanie planu zostało poprzedzone wykonaniem szczegółowych badań ruchu, podczas których sprawdzano, w jakich kierunkach przemieszczają się najczęściej pasażerowie i kierowcy, przeprowadzono wywiady ankietowe dotyczące między innymi oczekiwań wobec transportu zbiorowego, a nawet zinwentaryzowano miejsca parkingowe w mieście. Ponadto od 8 marca do 3 kwietnia trwały konsultacje społeczne. Liczne wnioski zostały uwzględnione w ostatecznym brzmieniu planu.