Chiński CRRC dostarczył do Meksyku pierwszy z 29 pociągów do obsługi zmodernizowanej linii nr 1 metra. Pociągi do ruchu mają wejść za rok – wraz z otwarciem zmodernizowanej infrastruktury. To pierwszy skład w pełni chińskiej produkcji przystosowany do kolei ogumionej.
Wydarzenie uświetniła ceremonia hybrydowa, która odbyła się jednocześnie w Meksyku oraz Chinach. Wzięli w niej udział burmistrz Meksyku, Claudia Sheinbaum, dyrektor generalny meksykańskiego metra, Guillermo Calderón Aguilera, oraz ambasador Chin, Zhu Qingqiao.
Zaprojektowane do pracy z maksymalną prędkością 80 km/h, dziewięcioczłonowe składy na gumowych oponach mają długość 150 m i mogą pomieścić 2200 pasażerów – w tym 300 na miejscach siedzących oraz 1900 na miejscach stojących. Składy dzięki gumowym oponom są lepiej przystosowane do jazdy po stromych podjazdach.
Guillermo Calderón Aguilera, dyrektor generalny meksykańskiego metra, przekazał lokalnym mediom, że „skrojone na miarę” pociągi zostały wyposażone w „zaawansowany system bezpieczeństwa i niezawodności” oraz ulepszony system wentylacji i klimatyzacji. Są również bardziej przyjazne dla środowiska i oferują lepszą wydajność energetyczną dzięki zastosowaniu systemu odzyskiwania energii z hamowania.
Podczas gdy pierwszy skład został wyprodukowany i przetestowany w Chinach, pozostałe 28 ma być zmontowanych w fabryce w stanie Querétaro przy wsparciu firm meksykańskich. Był to wymóg w przetargu, który ostatecznie wygrał chiński CRRC. W jednym z zapisów określono produkcję lokalną składów na poziomie 65 proc. – Pozwoli to zwiększyć udział krajowych dostawców w produkcji i przenieść technologiczny know-how z Chin do Meksyku oraz podnieść poziom zatrudnienia w kraju – przekonywała Claudia Sheinbaum, burmistrz Meksyku.
Oczekuje się, że nowe pociągi skrócą czas oczekiwania ze 120 do 100 sekund. Czas przejazdu całej pierwszej linii zostanie skrócony o 12 minut. Ponadto przepustowość każdego pociągu zwiększy się o 35 proc. Zmniejszyć ma się także zużycie energii elektrycznej o 35 proc.
Linia 1 to najstarsza i najbardziej ruchliwa linia metra w stolicy, biegnąca od Pantitlán na wschodzie do Observatorio na zachodzie miasta. Linia o długości 16,7 km z 20 stacjami była otwierana etapami w latach 1969-1984. Od 2020 roku trwa jej modernizacja, zaś od lipca – na rok – jest zamknięta dla ruchu ze względu na roboty. Prace obejmują wymianę 19 km torów i systemu odwadniającego, systemu wentylacji, wdrożenie nowych systemów sterowania opartych na technologii CBTC (zamiast sygnalizacji) gwarantujących dużą prędkość oraz wdrożenie nowych systemów komunikacji. Zamówienie dotyczy także 15-letniego utrzymania i eksploatacji linii do końca 2039 r. Kontrakt przyznano w grudniu 2020 r. firmom CRRC Group i CRRC Zhuzhou. Oferta Chińczyków wynosiła 32,2 mld pesos (7,2 mld zł) wobec konkurencyjnej oferty o wartości 46,7 mld pesos (10,5 mld zł) pochodzącej od firm CAF i AEI Infrastructure (firmy ostatecznie wycofały ofertę).
Metro w Meksyku jest jednym z największych systemów w Ameryce Północnej. Jego 12 linii obejmuje zasięgiem 226 km i każdego dnia przewozi ponad 5 milionów pasażerów. Obecnie jednak linia nr 12 jest nieczynna po wypadku w czerwcu 2021 roku, gdy to zawaliła się część wiaduktu po którym kursuje metro. W wyniku zdarzenia zginęło 26 osób.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.