Planowana linia tramwajowa 16E powinna w przyszłości połączyć Terreiro do Paço z Parque das Nações. Trasa ma mieć długość 12 km i 18 przystanków. Rozwiązanie ma przypominać coś pomiędzy szybkim tramwajem na metrem. Będzie to pierwsza nowa linia tramwajowa w Lizbonie od prawie 70 lat.
Miasto planuje, że jeszcze w tym roku powinien zostać podpisany kontrakt na realizację inwestycji. Cały 2026 rok zostanie poświęcony na prace projektowe, a pierwsze roboty mogłyby ruszyć w 2027 roku. – Otwarcie nowej linii pomiędzy Terreiro do Paço a Parque das Nações powinno nastąpić w 2028 roku – przekazał Filipe Anacoreta Correia, wiceprzewodniczący Rady Miasta Lizbony, odpowiedzialny za mobilność.
Projekt zakłada także połączenie i wygodne przesiadki na czerwoną, niebieską i zieloną linią metra oraz kolej. – Zostanie zaprojektowana, aby ułatwić dostęp do szkół, usług i miejsc pracy – podkreśla Filipe Anacoreta Correia.
Linia 16E zostanie poprowadzona przez Beato, Marvila, Parque das Nações, Penha de França, Santa Maria Maior i São Vicente. Czas przejazdu nową trasą ma wynieść 22 minuty. Tramwaje będą kursować z częstotliwością co 10 minut. Miasto szacuje, że nowa linia 16E, która powstanie w 2028 roku, powinna umożliwić przewóz od 7,6 do 8,1 mln pasażerów rocznie. Linia tramwajowa nr 16 będzie pierwszą linią tramwajową uruchomioną w Lizbonie od 67 lat. Ostatni raz miało to miejsce w 1958 roku
Plan nowej linii tramwajowej z wydzielonym korytarzem będzie kosztował 160 milionów euro. Na trasie do Terreiro do Paço zaplanowano 18 przystanków wzdłuż brzegu rzeki – terminal de cruzeiros (terminal wycieczkowy), Santa Apolónia, Mouzinho de Albuquerque, Xabregas, Unicorn Factory (Beato), Marvila, Poço do Bispo, Braço de Prata, Matinha, South Nations Park, Oceanarium, Oriente Station, Vasco da Gama Tower, North Ocean Avenue, Colombia Roundabout, Tejo Park i North Nations Park. Stąd będzie można połączyć się z BRT, który będzie obsługiwał gminę Loures na dystansie 8 kilometrów ze stacjami w Moscavide, Portela, Sacavém i Bobadela. – Projekt ten bardziej przypomina system kolei miejskiej niż linię tramwajową, ze względu na wydzielone tory w całej infrastrukturze – wspomniała Maria da Graça Carvalho, minister środowiska. Projekt jest obecnie poddawany ocenie oddziaływania na środowisko.
Nowa trasa będzie prawdopodobnie wymagała również pozyskania dodatkowego taboru. Prezes Carris, Pedro Bogas, przyznał w wywiadzie z lokalnymi mediami, że miejski przewoźnik musi zakupić więcej taboru kolejowego na potrzeby tej inwestycji. – Jest to decyzja, która jeszcze nie została podjęta. Firma Carris w latach 2024–2025 otrzymała 15 nowych tramwajów, które będą obsługiwać linię 15, obecnie biegnącą między Cais do Sodré i Algés – podkreślił Pedro Bogas.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.