Zaprezentowano design nowej generacji tramwajów dla Jeny – nazywanego Tramwajem Światła. Pojazd został specjalnie zaprojektowany dla zamawiającego. To część projektu rozwoju transportu tramwajowego o nazwie „800 Tramlink Jena”.
Tramwaje firmy Stadler zostały specjalnie zaprojektowane dla Jeny. Zamówienie obejmuje dwie różne długości pojazdów. Pierwsza część to 16 siedmioczłonowych tramwajów o długości 42 metrów. W trzech strefach znajdą się cztery miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Jest też miejsce na wózki dziecięce i rowery. Zaś osiem pojazdów zaprojektowano jako pięcioczłonowe tramwaje o długości 32 metrów.
Krótsza wersja ma wyłącznie dwie strefy z czterema miejscami na wózki inwalidzkie. Pojazdy będą niskopodłogowe i wyposażone w pięć lub sześć drzwi po obydwu stronach. Jak deklaruje miasto, projekt jest skrojony na miarę i poprawi dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz zagwarantuje bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerom, jak i motorniczym.
Za projektem kryje się pojazd typu Tramlink, który został zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Stadler w Walencji w Hiszpanii. Dostawa pierwszych tramwajów planowana jest na koniec 2022 r. Mają być włączane do eksploatacji od 2023 roku.
mat. prasowe
– Ten tramwaj oferuje niezliczone innowacje techniczne, a jednocześnie zachwyca ponadczasowym i eleganckim designem. Jest to pojazd, który został opracowany tutaj w Jenie dla Jeny. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy wnieśli swoją fachową wiedzę do budowy nowej generacji tramwajów – powiedział Andreas Möller, dyrektor zarządzający operatora transportu Jenaer Nahverkehr. Kontrakt na dostawę 24 tramwajów z opcją na dziewięć kolejnych operator Jenaer Nahverkehr przyznał Stadlerowi w sierpniu 2020 roku. Ponadto Stadler przejmie utrzymanie tramwajów na 24 lata z możliwością przedłużenia do 8 lat.
Jak wyjaśnia zamawiający, opis przedmiotu zamówienia zawiera kilka tysięcy szczegółowych wymagań. Przeprowadzono też konsultacje z motorniczymi oraz personelem warsztatowym.
Finansowanie tramwajów podzielone jest na tzw. loty. Miasto pozyskało obecnie środki na zakup 22 z planowanych 33 tramwajów. 12 z nich będzie sfinansowanych kwotą 23,4 mln euro ze środków EFRR z obecnego okresu finansowania 2014-2020 oraz środków publicznych. Kolejnych 12 tramwajów będzie w całości sfinansowanych ze środków państwowych w ramach lotu 2 za 21 mln euro. Finansowanie dziewięciu kolejnych tramwajów w ramach trzeciej partii, już w nowym okresie finansowania EFRR na lata 2021-2027, jest obecnie analizowane. W sumie projekt „800 Tramlink Jena”, na który składa się część taborowa i infrastrukturalna, wyceniany jest na 150 milionów euro.
mat. prasowe
Nowe tramwaje dla Jeny zastąpią dotychczas wykorzystywane pojazdy GT6M. Tramlinki będą szersze i dłuższe. Aby tramwaje o większych gabarytach mogły bez przeszkód zintegrować się z siecią tramwajową – zwłaszcza na przystankach i w zajezdni – konieczne jest dostosowanie istniejącej infrastruktury. Umowy na zaprojektowanie tej części projektu Jenaer Nahverkehr podpisał już w grudniu 2020 roku. Dostosowana pod nowe tramwaje musi być sieć tramwajowa. Przebudowana zostanie zajezdnia z warsztatami do utrzymania i naprawy pojazdów.
Jak wyjaśnia miasto, od 2014 do 2018 roku notowany był ciągły wzrost liczby pasażerów. – W przyszłości spodziewany jest również dalszych wzrostów zapotrzebowania na lokalny transport publiczny w mieście. Wynika to m.in. z pozytywnych prognoz rozwoju ludności, siły gospodarczej i obecnych dużych inwestycji w Jenie – czytamy w uzasadnieniu dla projektu „800 Tramlink Jena”. Rozwój jest ponadto podyktowany trendami społecznymi oraz koniecznością ograniczenia emisji zanieczyszczeń i hałasu. – Oznacza to, że w szczególności tramwaje będą odgrywać jeszcze większą rolę niż dotychczas, ponieważ korzysta z nich dwie trzecie pasażerów. Nowe tramwaje powinny nam pomóc w osiągnięciu wielkiego celu – przekonuje miasto.
Warto przypomnieć, że „Tramwaj Światła” nie jest pierwszą realizacją tramwajową skrojoną pod szczegółowe wymagania techniczne Jeny. Podobne zamówienie realizował w przeszłości Solaris, który zaprojektował – we współpracy z zamawiającym – tramwaj Tramino Jena. To pojazd dwukierunkowy o długości 29 metrów i szerokości 2,3 metra z całkowicie niską podłogą, przystosowany do rozstawu szyn 1000 mm. Tramwaj oficjalnie zaprezentowano po raz pierwszy w 2013 roku, a w 2014 roku wyjechał po raz pierwszy w miasto.
mat. prasowe
mat. prasowe